Sunday, 19 August 2012

(151) Surprise… surprise

Zoals reeds geblogd, moesten we het dit jaar met een nieuw ras peultjes doen die ik uit Zweden moest importeren.
Laat dat nu tevens een enorme klappert wezen! De groei van die plant is extreem! Om bijna bang van te worden zo snel als ze groeien...hahahaha
In twee maanden tijd is het van aan plantje van 1 cm verworden tot een reusachtige plant van meer dan twee meter!!!
De bovenkant van het net is dus al bereikt en de groei zal vast niet stoppen. Moeten ze maar gaan hangen dan, ik weet het anders ook niet
Daarnaast is het zo dat de planten zich vertakken! Dat had ik niet verwacht, want dat deed het andere ras niet! De plant splitst zich in VIER stengels! WAUW! En dit levert uiteraard weer een zee van extra bloemen op! 


Ook een verrassing is de peulen zelf; die zijn véél dikker dan wat ik eerder had, en hebben een zwaarder gewicht! 30 vruchten in een zakje ipv 40 vorig jaar! Tel uit je winst makker....hahahaha
Beetje jammer is wel dat dit jaar de prijzen die ik eerder ving, niet meer mogelijk blijken te zijn.
Gemiddeld is de prijs 40% gedaald! Ook een verrassing, maar wel een onaangename. We hebben geen keus, dus zullen we het accepteren en voor meer kwantiteit gaan.

Douane

Vorige week nog vergeten te melden dat ik mijn nieuwe strategie heb uitgeprobeerd bij de douane.
Wat wil het geval; ik wordt er steevast uitgepikt vanwege mijn uiterlijk (lang haar, en vaak een baard, of dagen ongeschoren). Dat vooroordeel snap ik best, maar het is wel vervelend dat je jezelf dan steeds moet 'schoonpraten'.
"heeft u écht geen brandewijn bij u?" is dan de vraag die vaak volgt.

Afijn; ik rij nu dus standaard de rij in voor het declareren van een hoeveelheid zwaarbier van 8,5% die dus aangegeven moet worden. Vijf en een halve liter Trippel van Leffe & La Trappe (oh zo lekker bier!!!). Je mag tolvrij 5 liter lichtbier (4,5%) meenemen, dus gaf ik de dubbele hoeveelheid aan. De man stond me een beetje wazig aan te kijken en zei "is dat alles?" en mocht na mijn bevestiging, doorrijden. Een véél aangenamer welkom in mijn thuisland dan voorheen dus!

BAH!

Nog een verrassing was de vreemde vrachtwagen die over het pad bij Holte reed. 
Ik zei tegen Rob "die heb ik hier nog niet eerder gezien", waarop hij zei "het zou wel eens slachtafval kunnen zijn".
Een paar seconden later vielen we bijna om van de putlucht die onze neuzen binnendrong... Whoo!!!
Wát een lucht... zo erg dat onze magen zich omkeerden en we moeite moesten doen om de boel binnen te houden.

Die dag stond in de krant een bericht dat de boer van Holte gård onwettig jarenlang slachtafval in het bos bij de slachterij dumpte. De gezondheidsorganisatie 'Mattilsynet' had er eindelijk een stokje voor gestoken, en verbetering geëist. Ze wisten al sinds vorig jaar van de het illegaal storten, maar deden er toen niets aan...
Halvors reactie voor de praktijk was "Als we de officiële weg hadden gevolgd, werd het te duur voor ons"...     

Sla!

Als afsluiter, de sla op Holte. 
Die is inmiddels zo groot dat ze vanaf volgende week geoogst kunnen worden.
Het verschil met het produkt dat we op de gartneri in potgrond telen is enorm!
Wát een kroppen sla zeg! Precies zoals ik dat van mijn buitenteelt gewend was.
Volgend jaar gaat dus waarschijnlijk alle sla weer de vollegrond in.


"Hoop is vertrouwen dat wat nog niet is, zal komen en goed zal zijn." 
Ludo Janssen

-