Sunday, 26 August 2012

(152) Met de Vlam in de Pijp


Afgelopen maandag voor het eerst met de aanhanger vol groenten moeten rijden. Nou ja... 'vol'... het begint erop te lijken met een deel gevuld te zijn.

Het was best wel spannend om zo'n vracht achter de Caddy te hebben hangen.
In NL reed mijn vader altijd met een zware Amerikaanse auto om de vracht te kunnen trekken, en deed dat op vlakke wegen. Hier in Norge is het een berg & dal verhaal en zitten er behoorlijke steile stukken tussen.
Maar... het ging prima. Af en toe ging het wat langzaam, maar het ging, en dat was het belangrijkste!


We hadden zelfs een tweede vracht deze week, maar dat bleek een miscommunicatie te zijn en rijden we maandag dus die klant voorbij... 
Het blijft voor ons wennen om te zien dat de best grote klanten maar relatief weinig producten afnemen.
Hopelijk blijft er wel een stijgende lijn zitten in de aantallen.


Grasmaaien (vervolg)

Net als vorig jaar ben ik in juli gesopt met het maaien van het gazon in Grova.
In deze drukke tijd kan ik er namelijk geen tijd of energie voor vinden.
En als ik eerlijk ben, dan vind ik het lange gazongras wel iets hebben....hahahaha
Over een paar maanden verdwijnt het sowieso allemaal onder een deken van sneeuw, en komt het ergens in maart van het volgende jaar als 'hooi' weer tevoorschijn. Helemaal platgedrukt en, zo bleek dit jaar, daardoor best makkelijk te maaien.
Die methode houden we er dus écht wel in!

Kouder

Langzaam maar zeker wordt het kouder.
Deze week zag ik de ochtendtemperatuur zakken naar 5 graden, wat trouwens heel normaal is voor de tijd van het jaar.
Overdag bereikt het kwik met gemak de 23 graden en is het gewoon weer zomers.
Binnenkort zal de kachel weer gestookt mogen worden, en ik kan bijna niet wachten om dat weer te gaan doen! Het is zo lekker (als geboren fikkiestoker) om de kachel aan te steken, er lekker bij te gaan zitten en naar de vlammen te staren! Bijna verslavend! ...nog een paar weekjes wachten en dan is het zover.

Misoogst...

Elke dag kom ik een aantal landerijen tegen waar vorige jaren weelderig graan stond te groeien. Dit jaar is het een armoedige toestand! Hier en daar staat er maar 20% van het gezaaide en de rest is onkruid!!! Bizar!
Het is daarnaast van verschillende boeren, dus ik begrijp niet echt wat de oorzaak kan zijn.
Deze week heeft een van de landbouwers de eg over het land gehaald en ligt alles er in afwachting van een 'beter' jaar.

Op mijn route naar Oslo kom ik genoeg graan tegen, en die staan er over het algemeen gewoon goed op. Wel iets minder krachtig dan vorige jaren, maar goed genoeg.

Gelukkig gaat het met onze buitengroenten nog onverminderd érg goed en is er van gebrek aan groeikracht geen sprake!


"Leven is niet dingen hebben, maar dingen doen." 
Olaf Hoenson

-