Sunday, 18 November 2012

(157) Ongezouten


In principe wordt er in Drangedal geen zout gestrooid op de wegen, en de gedachte daarachter is dat het hier gewoon te koud is voor het smeltende effect van 'pekel'. Onder de -7 werkt zout gewoon niet goed genoeg meer als gladheidspreventie.

Aangezien het weertype mild is voor de tijd van het jaar, heb ik voor het eerst sinds ik hier woon, een pekelwagen zien rijden.
Dat is wel even wennen! Ik vertrouw er namelijk liever op dat het glad is, dan dat je jezelf af moet vragen of de strooiwagen overal zijn 'best' heeft gedaan. Dat voorgevoel werd dus ook bewaarheid toen ik een paar dagen geleden moest aanremmen voor een afslag; de banden gleden, ondanks de 'gestrooide' weg, gewoon door. Niks aan de hand hoor, maar wel een reden om het asfalt bij vorst altijd als verraderlijk te blijven beschouwen.

EU-kontroll

Eens in de twee jaar hebben automobiel eigenaren hier te maken met de Noorse variant op APK; EU-kontroll. Zal ook hier wel aan de leeftijd van de auto verbonden zijn. Mijn Caddy is van 2000 dus was ik dit jaar het haasje!
Deze zomer hoorde ik dat de uitlaat ging lekken, dus daar hield ik al rekening mee. Een zwikkie lampjes moest vervangen en er was een remleiding beschadigd.
Kost weer een paar øre maar dan kan je in principe weer twee jaar rijden.  


Permitering

In deze gemeente is het woord 'permitering' gemeengoed.
Wat het inhoudt? Tja... het is een methode om werknemers die minimaal een jaar (kan ook een halfjaar zijn) in dienst zijn geweest, op non-actief te stellen. Een soort van WW, maar dan anders. Bij permitering blijf je in dienst van de werkgever, maar hoef je niet te werken. Je krijgt een vergoeding (vergelijkbaar met een WW-uitkering) van de staat. Dat is met 65% van je loon, geen vetpot, maar het is beter dan niets. Er wordt een einddatum afgesproken, waarna de werknemer weer gewoon 100% in dienst treedt.

Omdat wij met de groentenkwekerij praktisch niets te doen hebben in de wintermaanden, ben ik sinds donderdag dan ook gepermiteerd. Ja, ik ben als eigenaar gewoon in loondienst bij de AS (BV). In mijn geval geen 100% permitering maar 75%, omdat er toch bepaalde dingen gedaan moeten worden in die maanden. Al was het maar de kachel stoken, of sneeuwvrij maken van de daken van de kassen. Tegen het voorjaar zal er ook al wat gezaaid kunnen worden; ook geen dagtaak. Tot 1 april ben ik dus werkloos...

In de tijd van permitering ben je trouwens gewoon werkzoekende, en moet je een baan voor die periode accepteren.
Van wat ik gehoord heb, is daar negen van de tien keer geen sprake van, en zit je dus gewoon die tijd thuis bij de kachel...
Heb ik wat tijd om te lezen....pffff
    

"Je bent nooit alleen, als je samen met jezelf bent." 
Bram Vermeulen

-