Sunday, 25 November 2012

(158) Let It Snow


Het mooie van leven in Norge is volgens mij het s'morgens verrast worden door sneeuw!
Vanmorgen was het weer zover; ik kom mijn bed uitrollen, doe het gordijn open en YES.... het heeft gesneeuwd!
Een bescheiden laagje die de wereld nét weet te bedekken. Fraai, en dat was niet voorspeld!
Meteen kijken naar de voorspellingen voor de komende week, en wat denk je? De temperatuur blijft rond de nul hangen en er wordt een behoorlijke hoeveelheid neerslag verwacht. 
In welke vorm dat gaat vallen is altijd de vraag, maar de ervaring leert dat het hier al snel als sneeuw valt, ook al stelt het weerinstituut dat het gaat regenen.

Die sneeuw gaan we ook niet meer kwijtraken deze winter denk ik, want volgende week gaat de temperatuur voor het eerst onder de -15 graden komen.

Kortom; vorige week was het nog herfst... inmiddels is het winter in Drangedal! 

(Snuitje in de verse sneeuw)

Sorteringsbu

Wat is een sorteringsbu nu eigenlijk? Een vraag die mij de eerste jaren van mijn verblijf hier, heeft beziggehouden.
Eerst dacht is dat dit een opslag van afval was van de vuilnisophalers van IATA. Of toch een plaats waar extra afvalzakken liggen of bakken ter vervanging van de bakken van het gescheiden afval...?

Ik had het mis! Die gebouwtjes zijn bedoeld voor gebieden waar de vuilniswagen niet komen kan! In gebieden waar de paden te smal of te stijl zijn. Of waar de vrachtwagen tig kilometer moet rijden voor slechts één huis!
De bewoners krijgen een sleutel van een aan de hoofdweg gesitueerd afvaldepot; 'sorteringsbu'. En daarin kan men dus al hun afval gescheiden achterlaten.

(Sorteringsbu i Drangedal)

Ik zit dit allemaal wel zo stellig te menen, maar eigenlijk ben ik er helemaal niet zo zeker van. Ik heb er namelijk nog nooit een van binnen gezien, en ken ook geen mensen die er gebruik van maken.
Nou ja.... geloof me maar tot het moment dat er een betere verklaring komt. Hahahaha


"Geef jezelf elke dag een compliment. 
Want niemand weet beter hoe hard jij je best doet." 
Olaf Hoenson

-