Sunday, 6 January 2013

(162) Witter dan Wit


De afgelopen periode is er lekker veel sneeuw gevallen in Drangedal en omgeving.

Dit jaar hou ik voor het eerst de meetlat in de vers gevallen sneeuw om eens een indruk te krijgen van de werkelijke centimeters 'vers' sneeuw! 
In het verleden zag of hoorde ik wel van anderhalve meter sneeuw, en dan keek ik naar buiten en zag dat het toch echt niet zoveel kon zijn. Tja, ja mag er vanuit gaan dat sneeuw dat vers valt een mindere compactheid heeft dan het spul dat er onder ligt; kortom het pakt samen tot ergens richting de halve hoogte. Logisch!
Vorige week is de meting van dit winterseizoen (vanaf oktober dus) gekomen tot 110 cm verse sneeuw!

Dat is best wel een hoop, en dat kan je ook zien!


Dit jaar hadden we zelfs een 'Witte Kerst'! Ja, nee… dat is niet zo vanzelfsprekend hoor! Hier in Norge kan er namelijk pas sprake zijn van een 'Witte' Kerst als het op die dag ook daadwerkelijk sneeuwt! En dat deed het! Eerste kerstdag kwam het met grote vlokken naar beneden, en tweede kerstdag in de ochtend nog een staartje, waarna de zon doorkwam en de boel nog eens extra verfraaide (zie de kerstkaart van vorige week).

In deze tijd van neerslag is het mijn gewoonte om de sneeuw tegen de gevel van het huis te scheppen voor gratis isolatie. Daarin was ik een tijdje geleden iets te enthousiast! Getuige onderstaand verslag:

Ik had weer mijn loopje naar de postbus gehad om mijn wekelijkse brief aan mijn moeder te posten (1,6 km).
Ik had binnen op de buitenthermometer -4,5 gezien, dus ik dacht bijna voorjaar…hahahaha
Het was buiten toch frisser dan ik had verwacht, er stond wel iets wind, maar zoveel kon dat ook weer niet schelen, toch? Nou ja, het zal wel komen omdat het binnen lekker warm was, dacht ik. Op te terugweg stond de wind in mijn gezicht, en de gevoelstemperatuur klopte toch écht niet met -4 minussgraden!!! 
Ineens schoot het me te binnen... ik had bij het sneeuwruimen van zondag de voeler van de meter (hing op 30 cm van de grond) onder de sneeuw geschept, en vergeten hem binnen vanuit het raam een stukje op te trekken... right... dat eenmaal gedaan hebbende, zakte de temp met een rap tempo naar, jawel, -17!!! Hahahaha

Zoals eerder gezegd: weten is meten... en niet andersom!


"Het slechte nieuws luidt: de tijd vliegt. Het goede nieuws: jij bent de piloot." 
Louis Aragon