Sunday, 13 January 2013

(163) Geloof het maar


Op aanraden van mijn zus, heb ik deze week de film 'Luther' (2003) gezien. 
De film zou ik zelf niet zo snel gekozen hebben om te gaan zien, puur vanwege het feit dat het me slechts vaag bekend voor kwam, en niet 'echt' boeiend leek… juist ja!

Waarschijnlijk zat ik destijds op de basisschool niet op te letten, want het was allemaal nieuw voor me, en erg interessant! Bijzonder ook om indirect een stuk cultuur van Norge te hebben geleerd. Het Lutheranisme is namelijk de hoofdgodsdienst in mijn thuisland.

(kruizen op graven zijn een zeldzaamheid, maar waarom?)

Ik ben vast niet de enige die vroeger de geschiedenislessen zo weinig boeiend vond! Mijn persoonlijke mening is dat het een manco van een achterhaalde onderwijsmethode is.  Is het niet zo dat het vernemen van geschiedenis pas boeiend wordt als je er zelfstandig over na kan denken? De meesten gaan dat pas in het voortgezet onderwijs doen, pas dan ontstaat er interesse en blijft historie beter hangen.
Dat zelfstandig denken was  tevens de weg van Martin Luther... 
Hij legde zich niet neer bij de macht van Rome, en koos voor het prediken van de God die Liefde is. Hierdoor werd hij in 1521 'geëxcommuniceerd' door paus Leo X. Wat zoveel wil zeggen, dat Luther niet onder de vlag van Rome verder mocht varen, en er derhalve een unieke godsdienst ontstond.

Brandmelders

Uit onderzoek is gebleken dat 50% van de Noren geen brandmelder in de slaapkamer hebben (ik ook niet…).
Toen ik dat in de krant las, dacht ik eerst ja hoor, overdrijven is ook een vak!
Echter, toen ik de toelichting las, werd het me duidelijk.
Elektrische apparaten in de slaapkamer kunnen kortsluiten, en als de slaapkamerdeur gesloten is, dan heb je pas iets aan de brandmelder in de gang als je al gestikt ben…
Binnenkort dus ff naar de winkel om een extra 'piepding' te halen.

Onrustig

Snuff & Snuitje zijn de afgelopen weken erg onrustig, en lopen te mauwen, zonder dat ik weet waar het over gaat.
'geholpen' of niet; de hormonen van de kat blijven actief, en ik neem dus maar aan dat de poezen wat last hebben van krolsheid.
Ook bij de katten van kennissen is het zo dat die onrustiger zijn. 
Ze hebben blijkbaar het voorjaar al in hun kopjes! De draagtijd van katten is trouwens iets van 65 dagen, dus zouden de voorjaarskatjes inderdaad in deze tijd verwekt kunnen worden.


"Ik geloof, dat ook de honden en katten in de hemel komen, en dat elk schepsel een onsterfelijke ziel heeft."
Martin Luther

-