Sunday, 2 June 2013

(166) De Broedende Kip


Net als met het uitbroeden van eieren, is het uitwerken van nieuwe plannen een kwestie van er de tijd voor nemen!
Ook al zou de kip willen dat ze verder kon gaan met scharrelen; zal ze op het nest moeten zitten om hetgeen eraan zit te komen warm te houden.

Het was 2 april jl, dat ik met 'Økolandsbyen i Hurdal' contact opnam, na een tip van een kennis in de provincie Akershus.
Ik had gehoord dat er een project gestart was, en dat ze op zoek waren naar een biologische boer/tuinder.
Toen de projectleider mij diezelfde dag terugbelde, klonk hij geïnteresseerd, maar tevens aftastend! Hij deed het voorstel om te komen kijken en een een informeel gesprek te hebben, en dat leek mij een strak plan!


13 april reisde ik af naar de gemeente Hurdal dat zo'n 300 kilometer vanaf Drangedal ligt.
Vier uur achter het stuur... 
Ik zag het bezoek als een excursie, zonder er teveel rekening mee te houden dat ik een serieuze kandidaat zou kunnen zijn.   
Een eigen onderneming opzetten, was in mijn optiek een gepasseerd station!

De man begon te vertellen over hetgeen men daar nu van plan is, en wat er al gedaan is sinds 2002.
Steekwoorden: duurzaamheid, levenskwaliteit, eerlijkheid, droomverwezenlijking, permacultuur, milieuvriendelijk, zelfvoorzienend en uiteraard økologisch!  

Het een en ander gaf mij een lichte 'hippie' smaak, of misschien meer correct: had het veel weg van de filosofie van de Indianen. Waar trouwens helemaal niets mis mee is! In tegendeel; de manier waarop de Indianen met de natuur leefden, is bewonderenswaardig!

“Ecovillages are the newest and most potent kind of intentional community, and in the vanguard of the environmental movement that is sweeping the world, I believe they unite two profound truths: that human life is at its best in small, supportive, healthy communities, and that the only sustainable path for humanity is in the recovery and  important movement in all of history. Its success is crucial for the longterm viability of the human venture.”
Robert J. Rosenthal 
Professor of Philosophy 
Hanover College 

Het plan is om 100 woningen te bouwen van duurzamen materialen, en de verkoop daarvan is onlangs gestart.
Gisteren vernam ik dat 10% reeds verkocht is! Fijn om te vernemen dat duurzaamheid populair is in Norge!

Afijn... bij onze eerste kennismaking kreeg ik dus te horen hoe ze tegen het inhuren van een boer/tuinder aankijken.
Hoorde ik het nu goed? Inhuren? Dacht ik.
Ja, hij vertelde dat het opzetten van een groententuin tijd vergt (minimaal twee jaar), en dat het belangrijk is dat de boer in die tijd een boterham kan blijven eten! Om dat te realiseren zal de boer dus op de loonlijst komen te staan en tevens op het perceel komen te wonen. Op dat moment zaten we in het huis waar hij over sprak.


Om een lang verhaal kort te maken; we zijn inmiddels overeengekomen dat ik volgende week ga beginnen in Hurdal, en dat we na een proeftijd van drie maanden kijken of we tot een vast contract over kunnen gaan.
Doel: het opzetten van een øko-tuin zoals ik destijds in Drangedal ook al eens deed. Op termijn moet deze groententuin de hofleverancier worden van het te bouwen dorp! Is dat leuk of wat?!

Foto's HIER


"Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de gehele trap te zien om de eerste stap te zetten."
Martin Luther King

-