Sunday, 16 June 2013

(168) Boer Harms


De eerste werkweek zit erop mensen!
En tevens de eerste volle week als radertje binnen deze woongemeenschap.
Het is wennen, deze sociale omgeving, maar het zijn stuk voor stuk leuke mensen dus dan gaat het een stuk makkelijker.
Tijdens de middagpauze hebben we gezamenlijk 'geluncht', wat in mijn ogen gewoon 'gedineerd' mag heten! Gezellig met ze'n vijven aan tafel: drie studenten, de bedrijfsleider en ikzelf. Als het weer het toe liet buiten aan de houten picknicktafels.  
Vrijdag hadden we ondanks de wind een vuur aangelegd om te grillen.
Een BBQ is altijd een trekpleister voor mensen, dus binnen afzienbare tijd was de cirkel rond het vuur bezet, en werden verschillende experimenten geproefd.


Boer!

Vanwege de overvloed aan werkzaamheden binnen het 'drop' zal ik dit jaar slechts 1500 m2 volzetten met groenten. 
De beperkte hoeveelheid aardappels zitten in de grond en tevens een paar rijen met aardperen.
Diverse tray's ingezaaid, wat zo'n 2000 pluggen met groentenplanten gaat betekenen.
Dat gaat goed zijn voor 500 m2, de rest van de oppervlakte zal ingezaaid gaan worden met de zaaimachine die in bestelling is.
Dat laatste doet me denken aan het jaar 2011... toen zat ik érg lang, en met smart, te wachten op een zelfde machine. Teruglezend.... schreef ik op 19 juni dat de zaaimachine binnen was.
Mooi om te weten dat dus het zaaischema van 2011 gehanteerd kan worden.
Gisteren vanwege 'verwachte regen' klaverzaad gezaaid op het stuk land dat we voor groenbemesting hebben beoogd (5.000 m2). Onze hulp-boer had eerder deze week al 25 kilo gemengd zaad machinaal uitgereden, maar we wilden er toch nog wat meer klaver bij. Klaver is namelijk goed omdat deze planten stikstof aan de grond toevoegen.

Klusjesman

Veel van mijn activiteiten zullen bestaan uit het op orde brengen en houden van de schuur en omgeving.  De rol van wachtmeester wil men mij aanmeten. 
Samen met twee Franse studenten, die trouwens het Engels prima beheersen, hebben we diverse klussen geklaard. Voldoening alom, en complimenten van de mensen die de 'rommelhokken' na onze opruim cq schilderactie, kwamen aanschouwen.
Voor het eerst op onze tractor deze week en meteen een leuke klus op mij genomen om een podium op het festival terrein te verslepen middels kabels. Guillaume & John Dave gaven aanwijzingen en alsof ik nooit iets anders had gedaan, stond het podium binnen no-time op de plaats waar we hem bedacht hadden. YES!

(Hurdalsjøen)

S&S

Aan het eind van de week leken de skattjes niet meer te houden, dus heb ik het raam naar buit open gezet.
Geen ideale plek voor het verkeer van weggaan en binnenkomen, maar via de 'drukke' keuken zouden ze alleen maar weggaan en niet terug durven... Buiten tegen de gevel een boomstam geplaatst die tot het raam reikt, en een tafeltje ernaast als overbruggingsplek. Het raam zit namelijk op twee meter vanaf de grond, dus hun favoriete klauterwerk komt hun goed van pas... hahaha
Snuff kwam om 4:00 uur het huis via die weg weer binnen, maar Snuit kwam niet terug...
Ook de hele volgende dag en avond was het stil in huis met slechts Snuff.
Hmmmm..... ik weet dat ze nieuwsgierig is, maar meer dan een dag is toch wel te lang om van huis weg te blijven, dunkt mij. Gisteren ochtend moest ik op de zolder in de schuur wat kratten pakken, en ineens kwam ik op het idee gewoon eens te 'roepen'... en ja hoor, ik hoorde een heel klein zielig piepstemmetje, en daar kwam ze uit een stoobedje te voorschijn. Ze klonk schor en haar toch al licht gewicht was nog minder geworden. Ik heb haar maar even naar huis gedragen, waarbij ik haar goed vast moest houden! Blijkbaar was de doodsangst nog prominent aanwezig.
Vandaag staat het raam, na een rustdag, weer open en is ze weer de hort op.
Eens kijken of ze nu wel uit zichzelf terugkomt.


"Niet beslissen, is je neerleggen bij de keuzes die anderen voor je maken." 
Olaf Hoenson

-