Sunday, 23 June 2013

(169) Midzomer!


Deze week hadden we de langste dag, en dat betekent voor groot feest voor Heidenen!
Omdat de Christenen dit Pagan-feest maar niks vonden, hebben ze het net als met het midwinterfeest naar zich toegetrokken door er een geboorte van een heilige aan toe te voegen.
Zo viert men in Norge 'Sankthans', wat vertaald Heilige Johannes betekent; Johannes de Doper wel te verstaan. Ik wist dat dus niet voor een week geleden! Elke dag leert men iets nieuws, ja toch?!

Afgelopen week hebben we de diverse festiviteiten voorbereid. Vandaag zal er vanaf 17:00 uur een band optreden met 'wereldmuziek' en daarna als sluitstuk het midzomer-vreugdevuur!


Hongarije

Donderdag kwamen er twee jonge bezoekers uit Hongarije kijken, die ik een rondleiding mocht geven, en antwoorden op hun vragen. Zij hebben het plan om zelf een ECOdorp op te gaan starten en kwamen daarom kijken hoe 'wij' het deden. 

In een ECOdorp is het een goede gewoonte om dan te blijven eten en in ruil daarvoor die dag meehelpen met dingen die gedaan moeten worden. Erg leuk om zo in contact te komen met wildvreemden die mijn gevoel van respect voor de natuur delen!

Zo heerlijk rustig...

Op het stuk land dat ik gebruik voor de groenten is het heerlijk rustig, geen tractoren van een kippenboer, geen geraas van verkeer, geen gakkende ganzen, geen blatende schapen met bellen... zo heerlijk rustig!!! Dat enkele vliegtuig dat overvliegt stelt in vergelijking niks voor.

Ritje Hamar

Maandag de begeerde zaaimachine opgehaald in Stange in de buurt van Hamar, en daar tevens wat zaden gekocht.
Op de terugweg bij een plantenkweker geweest om 500 koolplanten aan te schaffen.
Fraaie planten en voor Noorse begrippen goedkoop; 1 kroner (13 eurocent) per plant van 5 a 6 weken oud. Die plantenkwekerij ligt met 50 km vrij dichtbij, dus volgend jaar bestel ik daar waarschijnlijk meer!

Op weg naar Hamar moest ik over de E6 die ze aan het verbeteren zijn; is nu tweebaans, en moet vierbaans worden (twee heen, twee terug). Op zowel de heenreis als ook op de terugreis 20 minuten stilgestaan omdat er dynamiet tot ontploffing gebracht moest worden ter verwijdering van rotsen. Stilstaan op de snelweg in Norge... hmmmm... niet grappig, maar op deze manier heeft het in ieder geval een goede reden!


Ontluikend groen

Het groenten-hoekie begint na het zaaiwerk van deze week al aardig vol te geraken!
Nog een paar bedden inzaaien, en dan moet ik eerst kijken hoeveel ruimte ik nodig heb voor hetgeen ik in de zaaitrays gezaaid heb. De opkomst van de zaden van vorig jaar valt trouwens wel erg tegen; 50%, waarbij de schuld mogelijk kan liggen aan het onder het vriespunt bewaren in de gartneri afgelopen winter.
De aardappels en aardperen hebben al mooie groeipunten boven de grond staan, dus die zijn goed van start gegaan.

Woensdag direct na het voltooien van het zaaiwerk van die dag, begon het licht te regenen... wat een timing! Kijk daar hou ik nou van! Hahahahaha


"De dingen die werkelijk waardevol zijn, bezit je niet. Die heb je lief."
Berry Verhoef 

-