Sunday, 7 July 2013

(172) Ridderzuring


Gisteren kreeg ik een telefoontje dat de boer het grasland zou gaan maaien... Mooi dacht ik, echter zat er een opdracht aan vast; "zie je mogelijkheid om vanmiddag, voor de boer komt, het grasland na te lopen op Høymole (Ridderzuring)?"
Het was prachtig weer dus hop met de beentjes!
Mij werd verteld dat deze planten verwijderd moeten worden omdat ze enigszins giftig zouden zijn voor vee. Klonk als een verhaaltje 'plintenladder'...hahahaha
Ik bedoel, alles wat op het land in het wild tussen het gras groeit, is toch als veevoer te gebruiken?

Op internet maar even wat geneusd:

"Het bestrijden van ridderzuring in biologisch grasland (dus zonder chemische middelen) is niet gemakkelijk. Voor sommige biologische veehouders is de overwoekerende ridderzuring in grasland zo’n groot probleem dat zij zich gedwongen voelen om naar gangbaar over te stappen.
Het uitputten (uitsteken/uittrekken) van volwassen zuringplanten is arbeidsintensief, maar wel effectief. Handwerk lijkt soms hopeloos maar een plant die diep genoeg is uitgestoken (15-20 cm), komt niet weer terug."

Dag Snuitje...

Hetgeen ik al een tijdje aan voelde komen is gebeurd: Snuitje heeft ons ogenschijnlijk verlaten.
We hebben haar 9 dagen niet meer gezien, en dat is dan toch wel een teken dat ze niet terug zal komen.

Waarom ze niet terugkomt is niet geheel duidelijk, wel is het zo dat ze geen seconde gelukkig was met de nieuwe lokatie. Je kon aan haar gedrag merken dat haar van alles dwars zat, en dat heeft dan waarschijnlijk geresulteerd in een keuze voor een eigen weg. Misschien heeft ze een andere woning gevonden, of kiest ze voor een nieuw leven in de vrije natuur; het is haar gegund!
Mocht ze ooit op haar besluit terugkomen is ze van harte welkom om weer bij ons in te trekken!


Paarden

Mij werd gevraagd of ik verstand had van afzetting voor paarden....  "Uh nee, maar hoe moeilijk kan het zijn?" Paarden (we hebben er twee lopen) krijgen graag een vers stukkie weide ter beschikking, dus moest het bestaande schrikdraad verplaatst worden. Ik ben echt niet bang voor paarden, maar zo van dichtbij zijn ze wel héél erg groot hoor....hahahaha
Volgens mij heb ik dus ook voor het eerst in mijn leven een paard (nee... twéé...) geaaid...
Ik had de stroom van het draad gehaald en aan het nieuwe bevestigd, waarna het oude draad verwijderd kon worden. Binnen een minuut liepen die twee al op hun nieuwe veldje vrolijk te briesten.

Litouwers 

Deze week begonnen de twee ingehuurde Litouwers (nee.. niet Lee Towers!!!), om de komende maanden te helpen met dingen te realiseren. Hoewel Lee Towers mag best op komen treden op ons Perma-Cultuur festival volgende maand! Hahahaha

Ze (de Litouwers dus) zijn gestart met het plaatsten van een hekwerk voor de schapen die we over een maand op de heuvel willen laten grazen. Ze hebben ook het grasmaaien van mij overgenomen, dus dat is hélemaal goed!!
De een spreekt geen Engels en dat is wel wat vervelend, maar goed zijn maat kan het prima dus dat is mijn aanspreekpunt. Ze doen goed hun werk en Šarūnas is een grappige kerel. 


Uitplanten

Deze week uiteraard ook weer het nodige in de groententuin gedaan. Velden gefreesd en de voorgezaaide plantjes uitgeplant. Voor de plantjes uit de komkommerfamilie heb ik wat kompost op de velden uitgereden, waarin ze hopelijk een groeiboost krijgen! 
De stokken staan inmiddels bij de erwten en peulen, dus daar kan ik volgende week touw bij gaan spannen. De groei is zoals altijd weer superkrachtig bij de peultjes; een lust voor het oog!


"Het vergt moed om op te groeien en de persoon te worden die je werkelijk bent." 
E.E. Cummings

-