Sunday, 14 July 2013

(173) Volle maand


Het moment van starten in Hurdal ligt voor mijn gevoel al weer in een ver verleden, toch heb ik er pas een maand opzitten! Denken aan Grova of überhaupt aan Drangedal, ik vrees dat het niet eens in mijn gedachten komt... erg hè?! Hahahaha
Nee... het is een goed teken; zoals verwacht heb ik het hier duidelijk naar mijn zin en voel me hier thuis! 

De baan bevalt daarnaast nog steeds erg goed, hoewel ik vreselijk moet wennen aan de ontspannen werksfeer, en ook het zelf mogen bepalen waar ik mijn dagen mee vul. Met 1500 m2 heb ik er geen volle werkweek voor nodig om de boel op orde te houden, dus kom ik toe aan allerhande klusjes! Heerlijk! Je ogen de kost geven, iets zien wat gedaan kan worden, en het meteen uitvoeren. Niet eerst op een lijstje hoeven zetten, van 'dat moet nog eens een keer...' maar meteen aanpakken... Supert!!!
Daarnaast mag ik toezicht houden op de Litouwers, die goed werk leveren en het 'toezicht' zie ik meer als aandacht geven, dat gewaardeerd wordt! 

(de eerste oogst!)

Ook aan de groententuin is te zien dat ik hier alweer een tijdje woon; links en rechts , maar vooral netjes op de regel komen er plantjes op en groeit er vanalles lekker door.
Ik had deze week zelfs al mijn eerste radijsjes groot genoeg om te eten!
Bij ons thuis was de eerste tomaat voor moeders, hier vond ik dat mijn chef de eerste radijs mocht proeven... en... ze was erg tevreden over de milde smaak. De pittige smaak komt vaak pas als de knolletjes wat ouder worden, de radijsjes op de foto zijn dan ook slechts 18 dagen oud!!! Normaliter oogst je radijs van 4-5 weken oud.

Excursie

Gisteren hadden we een excursie van een internationale hogeschool in Oslo.
Dertig studenten die vanalles kregen te zien en te horen over het fenomeen 'ecovillage' en tevens over de innovatieve EKO-huizen die we hier op de heuvel laten bouwen.
Na de voordracht van Simen werd er zoals gebruikelijk gezamenlijk & smakelijk gegeten.

Over een paar weken komen de bouwvakkers al om te starten met de aanleg van infrastructuur; de weg van de hoofdweg naar de lokatie op de heuvel dus! 

Snuffie...

Het gaat trouwens héél goed met Snuffie hoor, uiteraard mist ze haar zusje wel, maar katten zijn daar niet emotioneel over ofzo. Het is hooguit dat IK nu alle aandacht krijg en soms niet weet waarom ze nu weer loopt te mauwen...
Mijn bovenbuurvrouw zei gisteren dat ze een foto van een gevonden kat met een wit snoetje op het prikbord bij de supermarkt had gezien, die volgens haar op Snuitje zou lijken... 
Ik sprong in de auto om te gaan checken... helaas was het niet mijn skattje...

(de akker gisteren)

Pieterselie...

Zo noemde mijn vader 'Peterselie' altijd... en waarom eigenlijk? Vast weer zo'n raar Westlands gebruik dat je niet hoeft te verklaren...hahaha

Ik had dit kruid twee weken geleden gezaaid, en omdat het nog niet was gekiemd, ging ik op internet kijken wat ik vinden kon. Wat ik las deed me de moed in de schoenen zinken; Peterselie kiemt moeilijk en heeft er vaak 4 a 5 weken voor nodig. Men gaf de raad om 'voor' te kiemen, een goede raad die duidelijk te laat kwam!
Doordat ik met het onkruid wieden lekker op schema lag, nam ik ook weer even het kruidenveld onder handen... en JA hoor!!!! Peterselie-plantjes!!! En ook zag ik Koriander, Selderij, Bieslook, Tijm en Basilicum. Alleen de Oregano en Rozemarijn heb ik nog niet gezien. Nou... ik vind het al geweldig geslaagd!


"Creëer wie je bent, in plaats van opnieuw te beleven wie je ooit was." 
Neale Donald Walsch

-