Sunday, 21 July 2013

(174) Theekransje


Het permacultuur gedeelte hier draait, net zoals bij andere Ecovillages in de wereld, volledig op vrijwilligers.

Gedurende een week zie je dan ook diverse gezichten komen en gaan. Ik kan het allemaal niet zo goed volgen, en dat hoeft gelukkig ook niet. Plotseling staan er dan weer een paar mensen in de tuin te werken, en na een paar uur zijn ze weer vertrokken... Er wordt tijdens het werken gebabbeld, en gelachen, soms ook gezongen.... ja men heeft er duidelijk plezier in om hier te mogen werken! Helemaal effectief zijn die theekransjes trouwens niet, maar wel gezellig, als ik het zo van een afstand beoordeel.
Even voor de duidelijkheid; de EKO-tuin valt niet onder deze vrijwilligers hoor; dat varkentje mag ik mooi zelf wassen! Met waarschijnlijk bij de oogst wat hulp van anderen.

Toveren

Zo ook deze week, het terugkomende ritueel van op de knieën de gezaaide regels van onkruid ontdoen...
Als je al dat onkruid ziet staan, denk je.... zo dan! waar moet ik beginnen?!   
Gewoon...uren op de droge, warme kluiten... met de handjes wapperen.
Als je dan na die noeste arbeid naar het veldje kijkt, herken je het niet meer! Een transformatie waarvoor Harry Potter zijn hand niet om zou draaien, of toch maar een heel klein beetje.
Dit trukje komt gelukkig maar een keer per jaar langs. De volgende keer als ik er langs kruip mag het 'onderhoud' heten.  



Hurdal Bier

Gisteren uiteindelijk toch mijn eerste vat bier gestart sinds ik op deze lokatie woon.
Ik had wel wat kratten meegebracht, maar die voorraad mag natuurlijk niet uitgeput raken!
Stel je voor dat ik weer bier moet gaan kopen....hahahaha
Als ik de 'speciale' bieren niet meetel, kan ik zeggen dat ik in 2010 voor het laatst pils gekocht heb.
Sindsdien was alles eigenmaaksel!

Over een paar weken heb ik dus weer een heerlijk zomerbiertje! Hmmmm Lekker!!!

...muis 

Snuff.... en spitsmuizen... vanmorgen was ze buiten en hoorde ik vanuit mijn bed een plof en daarna gepiep in de kamer... (ze komt door het openstaande raam naar binnen). Dat gepiep heb ik in het verleden al zo vaak gehoord, dat het me wel duidelijk was dat mevrouw weer een muis het huis binnen had gesleept.
In Grova had ik er niet zoveel problemen mee, maar hier heb ik in de twee kamers waar we in wonen véél teveel plekjes waar de kat niet bij kan! Dozen op de grond, kratten her en der... Ik heb zelf geprobeerd de muis te vangen om deze daarna buiten te zetten, maar dat moest ik al snel opgeven... watervlug en piepklein... Snuff gaf zich uiteraard niet zomaar gewonnen. Het moment dat ze brokjes ging eten was voor mij het teken dat de strijd gestreden was...stakkers muis!

Warm!

Het is deze week smoor heet geweest, met gisteren 29 graden op de thermometer... ook al weken geen noemenswaardige regen gezien.... tja zomer! 
Op het land heb ik er niet zoveel last van, behalve dat die vervelende steekvliegen weer om mijn hoofd zoemen. 

De planten groeien prima, en zelfs hetgeen ik maandag zaaide komt mooi op. 
Met zoveel droge warmte reikt men al snel naar de waterslang... mijn ervaring heeft echter geleerd dat dit vaak nergens voor nodig is. Een gezonde plant heeft een wortelgestel waar je van zou schrikken als je het in de grond kon waarnemen. De wortels zitten diep, en daar is het niet droog! Zolang je de toplaag bewerkt/losmaakt, kan de ondergrond niet uitdrogen!
Zelfs de ienimini slaplantjes die ik deze week uitplantte, hebben overduidelijk ergens vocht gevonden!
Helemaal goed!


"Loop langzaam. Haast je niet. Elke stap brengt je naar het beste moment van je leven; het huidige ogenblik." 
Thich Nhat Hanh


-