Sunday, 28 July 2013

(175) Opeens heb je het... je wordt kapper!


"Hé Piet kan jij mijn haren knippen?" vroeg Šarūnas... en hoe hij op het idee kwam? Ik gaf aan dat ik een tondeuse heb en daarmee zijn haar wel kon inkorten. Eerst denk je dan -dat is vast een grap, maar een dag later klopte hij daadwerkelijk op de deur met de vraag of het schikte.
Een kwartiertje later was hij weer het heertje...hahahaha
Ik had nog nooit iemands haar ingekort, dus ik ben weer een grappige ervaring rijker!

Kruitvat

Afgelopen week werd door de brandweer het kurkdroge Noorse bos een kruitvat genoemd dat op het punt staat af te fikken! Vrijdag was het dan ook zover dat er 23 bosbranden bestreden moesten worden. Eerst denk je dan -dat is vast ontstaan uit onvoorzichtigheid, maar de oorzaak werd op al die plaatsen en zonder twijfel aan blikseminslag toegewezen... daar doet dus zelfs het 'brandpreventje' niks aan! :-)
Hoe dan ook is het verboden om open vuur aan te leggen als het zo droog is. Iets waar niet iedereen zich aan houdt natuurlijk, en dat is niet vreemd. Immers is open vuur in dit land doodnormaal. Het aanleggen van vuurtjes is iets wat met wekelijks of dagelijks doet, lekker grillen, of gewoon om rond een vuur te zitten. Bewust worden dat je dit in een droge periode niet mag, is best lastig! Hopelijk gaat het vandaag regenen zoals de verwachtingen aangeven!!!

"Kan ik er wat aan doen...?!"

Van Brandnetel tot Heermoes!

Maandag een Poolse jongen (24) van het vliegveld opgehaald die als vrijwilliger bij ons is komen werken. Leuke goser met flinke idealen! Ideeën! Handigheidjes!
Een van de dingen die hij weet is het maken van nuttige extracten van bepaalde wilde planten.
Ik heb daar wel van gehoord en mijn oudste zus heeft ooit een poging gedaan om 'brandnetel-gier' te maken. Deze jongen kwam zó verzekerd van zichzelf over, dat we het zonder verdere discussie gewoon zijn gaan maken. 
Dat extract van brandnetels heb ik wat aan weten te passen met info van internet en ook de bereiding werd iets anders. De brandnetels deden we door een versnipperaar en het werd daardoor een mooie moes! Water toegevoegd en uiteindelijk suiker... jawel! En nee we gaan er geen bier van maken! Voor de vergisting is het goed, en de alcohol die ontstaat is goed voor ons doel: schade-insecten verjagen uit de kool. Insecten houden niet van alcohol heb ik gelezen, en de brandnetel heeft nog een ander afwerend effect dat ze niet fijn vinden. Belangrijkste is echter dat het extract een zeer voedzaam is, dus je kan er de planten een groei stimulans mee geven. Hetzelfde geldt voor het extract van Heermoes, wat we een uur gekookt hebben om zo veel mogelijk voedingsstoffen in de vloeistof te krijgen.
Het moet nog even staan om te 'rijpen' maar ik denk dat ik maandag al een deel van de kool ermee ga bespuiten! Een sterke plant is een weerbare plant!
WORD VERVOLGD!


Kingen

Vrijdag en zaterdag met de Litouwers zitten kaarten. 
Ze hadden al eerder gepeild of ik van kaarten hield en gaven daarbij aan dat ze een speler te kort kwamen. Ondanks dat je het risico loopt in een clubje te verzeilen, uiteindelijk dan toch 'ja' gezegd. Het spel is wat ingewikkeld in het begin, maar het is best geinig! 
Op internet vond ik wel een 'bierspel' met de naam 'kings' maar dat is dit niet. Niet dat je er geen bier bij kan drinken hoor...hahaha... Skål!
'Ons' spel bestaat uit 9 subspellen of beter gezegd spelregels. Tot nu toe kan ik aardig meekomen, maar een strategie om te winnen moet ik nog opbouwen. En ach, zonder verliezers, geen winnaars! 


"Zijn waar we zijn, nooit te laat of te vroeg.
Zijn wie we zijn, is ons meer dan genoeg." 
Harry Fleurke 

-