Sunday, 4 August 2013

(176) Groeizaam!


De beloofde regen kwam, en in gepaste hoeveelheden! Prettige buitjes en af en toe wat heviger, maar steeds bruikbaar. 
De natuur stond, bijna hoorbaar, te jubelen na deze gif van Moeder Natuur!
Altijd lekker ook, om na regen je neus in de buitenlucht te steken en diep in te ademen! Heerlijk die geur van verfrissing!
Afijn... fysiek kwam er na een paar dagen ook nog een verrassing in bepaalde zaaibedden. 
De laatste weken zag ik dat de gezaaide regels behoorlijk ongelijk opgekomen waren; in plaats van volle regels met plantjes, zoals gepland, stonden er slechts groepjes planten. Soms 50 cm niets, en dan weer een dotje. Ik ging aan de zaaimachine twijfelen; mogelijk was de distributie van de zaden niet optimaal. Ik was ervan uit gegaan dat de grond vochtig genoeg was om de zaden te laten ontkiemen, echter na de regen kwam er overal een toegift van nieuwe plantjes!! Elke gezaaide regel staat dus nu propvol met verse plantjes radijs en rucola. Hahaha


Vrijwilligers

Van 8 tot 11 augustus is het de beurt aan Norge om het Permacultuur festival te organiseren. Dit is een Scandinavisch festival die tot nu toe in Denemarken en Zweden werd gegeven. Dit jaar vindt dit festival dus in Hurdal plaats! Men verwacht veel internationale gasten, maar hoe dan ook blijft het waarschijnlijk kleinschalig. Meer dan 300 bezoekers verwacht men niet.
Hoe dan ook moet er een hoop gebeuren om alles geregeld te krijgen. Hiervoor hebben zich een twintigtal vrijwilligers aangemeld die hier al meer dan een week aan de slag zijn om alles in kannen en kruiken te gieten. Een hoop georganiseer, waar ik slechts af en toe deel van uitmaak. Met name vragen over waar men een bepaald stuk gereedschap kan vinden of "hebben we dit, of dat?"
Gave groep positivo's trouwens!


(klik om te vergroten)

Eend!

Zoals gebruikelijk in deze tijd zat ik weer eens op mijn knieën een bed onkruid vrij te maken... opeens zag ik in mijn linker ooghoek dat ik werd ingehaald door een drietal eenden... Huh?! Wat doen die hier!' Ik sloeg nu gang  tussen de worteltjes gade... met haviksogen erop toeziend dat ze zich niet zouden vergrijpen aan iets anders dan gras of slakken... dat leek wonderwel nog goed te gaan ook!
Ik zat me te verwonderen over het feit dat de zo netjes tussen de rijtjes wortels doorliepen, en ik had het nog niet gedacht of de groepsleider plotte een lijn dwars over de plantjes... hmmm... 
Ik denk dat de wortels wel wat kunnen verduren, en we hebben het over platvoeten, dus vooruit maar!  

Bescherming

De planten die we deze week met het plantenextract van Heermoes bespoten hebben, lijken ineens minder smakelijk te zijn geworden voor de rupsjes die de harten van de kool al weken belagen!
Veel oude vraatranden en slechts hier en daar een muizenhapje uit een blad. Goed spul, als ik al zo voorbarig mag zijn in mijn conclusie! Misschien hebben we dan toch nog zuurkool aan het eind van het jaar! 


"De gedachte is de oorzaak. De ervaring het gevolg."
Marianne Williamson

-