Sunday, 11 August 2013

(177) Nordisk Permakultur Festival


Terwijl ik dit schrijf, is het festival nog in volle gang!
Bezoekersaantal zal met een piek rond de 200 liggen, en over de vier dagen gezien denk ik dat we toch wel 150 bezoekers hadden die bleven eten en slapen.
Dat is best apart; een paar dagen lang 150 mensen op lokatie hebben!
Ze werden goed vermaakt met zo'n tien workshops per dag, yoga in de ochtend, dans in de avond...
Veel kinderen ook, en de gemiddelde leeftijd van de volwassenen schat ik niet hoger dan 25 jaar.
Idealisten stuk voor stuk, hoopvol gestemde mensen, mensen met ideeën en niet bang die richting praktijk te trekken!

Hier wat foto's van het festival.

De organisatie is dik tevreden met de opkomst. Zelf vind ik dat voor zoiets slechts 200 belangstellenden natuurlijk veel te weinig is! Zoiets moet toch véél populairder te krijgen zijn! Daar gaan we in 2014 dus iets aan doen...


Oogsten

Voor het bereiden van de grote hoeveelheid eten werd de cateraar 'Uten Oppskrift' (zonder recept) ingehuurd http://utenoppskrift.no
Samen met vrijwilligers wist kok Cecilie de klus te klaren om vegetarische maaltijden te serveren voor alle festivalgangers! Het mag dan haar werk zijn, maar ik noem het knap!!!
De meeste ingrediënten kwamen uit de permacultuur tuin, maar zaterdag werd ons gevraagd of het mogelijk was om ook uit onze økologische tuin te leveren... Met alle plezier!! Hahaha

Ondanks dat ik in het verleden voor 'Låven Gårdsmat' al eens vaker wat groenten mocht leveren, vond ik dit toch net even een leukere ervaring om de klant zo dichtbij te hebben! Misschien omdat de schakels nu wel héél kort waren: 30 kroppen sla en 1,5 kilo rucola supervers van het land... 15 kilo knolraap... 3 kilo peultjes... en een paar uur later zaten de gasten er al van te smullen. 
Wij noemen dat hier 'kortreist mat' (kort gereisd eten).
Ja... dit mag ik toch wel een verwezenlijkt ideaal noemen; ik als vollegrondstuinder mag dat graag zien en ervan genieten!
Een voorproefje op wat komen gaat, immers zal deze tuin vanaf volgend jaar in het seizoen al de huishoudens gaan bedienen van de te bouwen huizen op de heuvel.
TOP!

  

Kompost!

Veel tijd om de workshops te volgen had ik helaas niet. Misschien vandaag nog even wat snuiven.
Gisteren wel een workshop over composteren meegemaakt. Het luisteren naar, en zien van, de instructie doet meer dan dat je er een boek over leest. Compost is altijd een gedachte voor me gebleven, die nu ongetwijfeld in praktijk gaat komen.
De dame die de instructie gaf wordt regelmatig ingehuurd door gemeente Oslo om scholen of verenigingen te leren hoe je op de juiste manier compost maak.
Veel praktische ervaring dus! En dat was te merken! Heel duidelijk gegeven instructies door middel van voordoen, en hierdoor eenvoudig op te volgen. 


"Elke dag ben ik opnieuw leerling."
Jaap van Sweden