Sunday, 18 August 2013

(178) Een plek onder de zon


... Het artikel is een beetje later dan gebruikelijk: ben namelijk net terug van een bezoek aan Drangedal...

Ik ging naar mijn huis in Telemark om wat spullen op te halen. Met name lege bierflessen en een gistvat; het bier vliegt er doorheen hier! 

Op de weg naar Grova had ik geen bijzondere gevoelens, maar eenmaal in huis was het toch een special kippenvel van 'eigen haard is goud waard'. Alles zo lekker vertrouwd, ook al is het huis al half leeg. Fijn gevoel! Ook de rust was wel lekker na al die sociale bedoening in Hurdal. Na lange tijd hoorde ik het geluid van de stilte weer eens!

Iets wat ik al héél lang had uitgesteld, het starten van mijn motor, werd nu eindelijk eens opgepakt! De motor had bijna twee jaar stilgestaan, dus het was even de vraag of hij het nog wel zou gaan doen. De startmotor draaide, en de accu trok ik er meteen mee leeg. Ik heb ooit een starthulp op 220 volt gekocht (die dingen op een batterij vind ik ongelofelijke ondingen; zijn bijna net zo snel leeg als de accu waar ze hulp aan bieden!!) en die aan de accu gekoppeld. Het had wel wat pogingen nodig, maar uiteindelijk begon de benzine in de machine te ontbranden. Oh... wat een mooi geluid is dat toch, die zware dreun van de V4! Even de buren laten weten dat Piet weer aanwezig is... Het gas dus vol in de garage open en enorme knallen en vlammen uit de uitlaad... Mooi man! Hahaha
Een tijdje stationair laten Draaien, en daarna wilde ik hem weer in de garage terugzetten... Uh... Wat dacht je ervan om je motorpak aan te trekken gozer? 
Klein rondje gereden over Gautefall en Treungen. Lekker hoor! De rechterhand had ik absoluut niet onder controle, want het ging eigenlijk veel te rap... Maar ach... Ik had iets in te halen, ja toch?


Kompost toaletter...

Voor het festival van vorige week waren kompost toiletten gebouwd. Binnen de permaculuur wereld is dat helemaal kickuh! Zelf heb ik er nog geen behoefte op durven doen. Bij het maken van de foto's was het al een kwestie van adem inhouden wegens de stank... Een goede kompost-WC hoeft trouwens niet te stinken, want daar behoort een afzuiger in te zitten die de kwalijke luchtjes wegzuigt.


Het betere kleiwerk...

Deze week maakten we een start met het bedekken van de strobalen van het podium met klei. Het was even uitzoeken over de juiste werkwijze, en ook de bereiding was bij de kenners al wat minder vers in het geheugen komen te zitten. Maar stukje bij beetje werd de methode geperfectioneerd. Leuk werk!

Morgen komen de machines die bij ons de wegen naar het te bouwen dorp aan gaan leggen.  Altijd interessant om de aanleg van een weg te zien. EN levert vast weer leuke plaatjes op voor op FaceBook!


"Geen enkele daad van vriendelijkheid, hoe klein ook, is ooit verspilde moeite." 
Aesopus