Monday, 2 September 2013

(180) 'R' in de maand


Het wordt langzaam maar zeker kouder, met name in de nachten gaat het soms al richting de 5 graden.
Afhankelijk van de zon is het op de dag OF heerlijk zomers, OF herfstachtig. Niet veel verschil met NL naar ik vrees....hahaha

Planten Extracten

In de eerste weken van de koolteelt werden de planten belaagd door koolvliegrupsjes; het zag er niet uit!!! We zijn hierop met plantenextracten in de weer gegaan. Of laat ik zeggen de heermoes versie is gebruik voor het bespuiten van de kool. Inmiddels zijn we een week of 5 verder en oogsten we ongeschonden broccoli en bloemkool...! Ook de witte kool ziet er prima uit, al moet ik zeggen dat ik er nog geen half doorgesneden heb.

De brandnetelgier hebben we nog maar één keer gebruikt als plantenvoeding voor de sla. Zit naar zeggen veel stikstof in en dat kan de sla wel gebruiken! Bij elkaar hebben we toch wel 50 liter concentraat gemaakt, wat we 1:1 zullen gebruiken.
De stank waar veel verhalen over de ronde gaan, heb ik niet ervaren! Het rook zelfs interessant! Nu moet ik zeggen dat we een variatie hebben gemaakt op het gebruikelijke recept door er een kilo suiker aan toe te voegen.
Dit zou ook wat alcohol opleveren, wat een goede werking heeft tegen insecten.
Het seizoen is nu in de oogstfase geraakt, en is de staat van het gewas wat minder fraai aan het worden en tevens minder van belang.
Volgend jaar moeten we er dus vroeger en meer gebruik van gaan maken.

(een paar weken geleden!)



(wonderbaarlijk!)


Geiten

Zondag zes geiten opgehaald in de omgeving van Hamar.
Nog niet zo eenvoudig trouwens. Ja dat ophalen zelf is de kunst niet, maar de papierwinkel die je moet bezitten om die beesten van A naar B te krijgen....pffff! Dat heeft wel een week of vijf geduurd om rond te krijgen.
Maar goed, ze lopen nu dus in het veld op de heuvel.
Mohairgeiten zijn het, die meer voor de wol zijn dan voor de melk. Leuke beestjes! Niet zo groot, dus hopelijk is het hek hoog genoeg!

Vanmorgen... geiten spoorloos... ik wist het!
Adam is de hele heuvel zigzaggend afgelopen, en nog een keer, en een derde keer...
Hij vond geen geiten! Ik op het fietsie een aangrenzende woonwijk ingereden om te zien of ze ergens in een tuintje de bloemen op stonden te vreten... niks!
Eenmaal terug gaf ik aan het gevoel te hebben dat ze nog binnen de afrastering moesten zijn.
Een gedeelte die Adam niet had bekeken, omdat er een oud hek tussen staat, afgespeurd met een sprankje hoop... niks! 
Inmiddels ging de 'stabbursklokke' (etenstijd) dus daalde ik onverrichte zake van de heuvel af.
Een aantal Økolandsby-bewoners met kinderen kwam me tegemoet, en ik vroeg "grote zoekactie?".
Nee... de geiten waren reeds gespot en stonden gewoon beneden vrij dicht bij het hek in een knus groepje...
Ja lekker... je moet geiten gaan houden....pfffff
Hahahaha


"Wie beweert dat iets niet kan, mag degene die ermee bezig is absoluut niet storen." 
Romeins gezegde

-