Sunday, 8 September 2013

(181) Volkstoneel


Weer een week vol activiteit achter de rug!

Zaterdag avond naar een buiten toneelvoorstelling geweest van het plaatselijke toneelgroepje... nou ja 'groepje'... er deden veertig mensen mee met al dan niet een bijrol. Opvallend was dat er erg veel jeugd meedeed! Leuk!

We werden door de bedrijfsleider uitgenodigd om met haar en haar gezin mee te gaan. Door de Noorse taal was het voor de anderen in ons gezelschap niet zo goed te volgen, maar ook ik kon met het dialect weinig aan. 
Het verhaal ging over de 'Witte Dame' oftewel een al dan niet waar gebeurd verhaal over een spookverschijning.
Het interessante is dat het op de 'Prestengård' (Priestersgaard) gebeurde waar WIJ op dit moment in tijd ons thuis hebben. Het handelde over een stiefzoon die zijn stiefvader en stiefzus vermoordde en het deed voorkomen dat de dochter de moord op vader beging en daarvan dus beschuldigd werd. Het vonnis: ter dood veroordeeld! In die tijd was dat dus 'kop eraf'... Ze bleef vanwege dit onrecht dolen tot ze aan iemand verscheen en hem instructies gaf ergens documenten te vinden waaruit haar onschuld zou blijken!

Knap geacteerd voor een amateur vereniging! Ook fraaie aankleding (het speelt zich af in 1600 ofzo). Zelfs een ouderwetse paard en wagen kwam voor het toneel langsgereden; functioneel als rijtuig voor de spelers die danwel in het stuk het pand verlieten of juist arriveerden.

Veel belangstelling ook trouwens! Ik schat dat er toch wel 400 bezoekers waren!





Verhuizen

Sinds vrijdag heb ik mijn intrek genomen in een ander huis hier. Het betreft een huis van strobalen! Erg grappig om nu daarin te mogen wonen! Het is voor tijdelijk, maar dat gaat in mijn optiek al gauw richting het half jaar.
De WC bevind zich buiten als een aanleunend bijgebouwtje. Het is een WC die je na verloop van tijd moet legen op de komposthoop en in de tussentijd mag je de 'donatie' met bosgrond overdekken... leuk toch?! Hahaha
Ook is er geen warm water of douche. Er hangt wel en boiler en die zal ik proberen ik te fixen.
Knus huis! En er hangt een fijne sfeer en ziet er leuk uit!



Oslo

Maandag op het kantoor van mijn werkgever 'Aktivhus' geweest om een kijkje te nemen en meteen een aantal kisten met groenten uit eigen tuin achter te laten. Leuk kantoor! Tevens wat handen geschud van andere aandeelhouders in de AS. 
Tevens een krat met diverse groenten aan een speciaal butikk 'Røtter' overhandigd, in de veronderstelling dat men wel eens geïnteresseerd zou kunnen zijn in onze producten.

Kok...

Dinsdag was het mijn beurt om lunch te maken. Hier verstaat men onder lunch niet een paar boterhammen met kaas, nee hier is een lunch gewoon een warme en tevens volledige maaltijd. Voordeel is wel dat ik s'avonds niet meer hoeft te koken!
Maar goed: die dag kwam er dus wat bezoek, wat ervoor zorgde dat ik 13 borden mocht vullen.
Gelukkig kreeg ik hulp van 'Antje' een Duitse vrijwilliger voor deze en volgende week.
Evengoed een behoorlijke klus om te klaren met slechts een vierpits kookplaat...!
Het lukte en het smaakte goed! Missie geslaagd!


"Deel je brood en het smaakt beter, deel je geluk en het wordt groter."
Phil Bosmans

-