Sunday, 15 September 2013

(182) Dynamiet


Ze laten de rotsen op de heuvel op bepaalde plekken middels dynamiet ontploffen deze week! Omdat de bodem doorgaans massief is, valt de plaatselijke aardbeving wel mee, en ook de knal is meer een bescheiden BOEM...

Bouwfeest!

Vrijdag werd door de burgemeester de bouw van de 100 huizen officieel geopend, door een van die ontploffingen te starten!
De ingenieur had een rood draad vanaf de heuvel naar het podium uitgerold, en door een druk op de knop werd er een ontbranding de heuvel opgestuurd. Je zag door het draad dat vlammetje dus echt wegspurten... imposant!

Veel toespraken met voor mij veel nieuwe info over de geschiedenis van Økolandsbyen. Daarna een optreden van Frode Haltli die dit jaar met zijn accordeon een muziekprijs in de wacht sleepte. 
Op woensdag brachten we een stuk of 12 kratten met groenten naar Oslo om daar door cateraar 'Uten Oppskrift' tot heerlijk voedsel om te laten toveren. Het buffet was fantastisch!
Vuurschalen om lekker warm rond te zitten. Økologisk bier en wijn... we lieten het ons goed smaken! 

Kontrakt!!!

Ook kreeg ik deze week te horen dat het bestuur mijn tijdelijke kontrakt omzet in een vaste aanstelling in het bedrijf!
Na jaren van zwoegen om het hoofd in Norge boven water te houden is er dan eindelijk een heerlijke toekomst in het verschiet in dit mooie Økolandsbyen!
Ik realiseer me nog niet helemaal dat ik gebakken zit, met de droombaan die ik nu heb!
Soms moet je gewoon geduld hebben in het leven, en vooral vertrouwen dat de zon ooit weer zal schijnen.
Ondanks dat het op dit moment regent, na vier weken van droog weer trouwens, schijn in mijn ogen nog steeds de zon! Hahahaha
YES YES YES!!!   

(Een bofkont!)

De Geiten

Het gaat goed met de geiten; beetje bij beetje wennen ze aan onze 'paardenfluisteraar' Adam, die een ongelofelijk gevoel voor dieren heeft. Ik noem het een gave als je zó met dieren kan communiceren, dat ze zich op hun gemak voelen en zich daarna laten leiden. 

Voor de party hadden we de geiten graag in het grasveld gehad naast het podium... Adam en ik zagen bergen hoog op tegen het verplaatsen van de geiten. Ze liepen tot dat moment namelijk steeds weg als we ze wilde benaderen.
Ik was ik de tuin aan het oogsten toen ik gemekker hoorde; Adam kwam rustig aangelopen met een van de kleine geitjes in zijn armen... de andere vijf volgde hem op de voet. Ik opende het hek en na wat aanmoediging kwamen ze allemaal uit zichzelf binnen! Ontroerend! De mooie dingen zijn vaak heel eenvoudig, weet je!

De paarden mochten ook in dat grasveld voor die gelegenheid, en het was grappig om het grote zwarte paard 'svarten' achter de geiten aan te zien lopen om ze bij wijze van 'spelen' op te jagen. Ik weet niet of de geiten het ook zo leuk vonden... hahaha
Er is een goede harmonie tussen de paarden en de geiten, en dat schijnt tevens gebruikelijk te zijn.


"Wat men moet leren doen, leert men door te doen."
Aristoteles

-