Sunday, 29 September 2013

(184) Klimaatverandering


Deze week stond hier de media in het teken van de klimaatproblematiek.
In Stockholm besprak de wereld namelijk het klimaatrapport van de IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change).
Waarom is dat het melden waard op mijn blog? Tja, omdat de NRK voor die gelegenheid met hun camera's naar Økolandsbyen kwam, en dit materiaal in het nationale morgennieuws werd getoond. Ondanks dat het stukje kort was, was het een teken dat het concept 'ecovillage' als een serieus alternatief gezien wordt! WIJ mogen er dan zeker over zijn dat we deze duurzame richting op moeten, maar als de media dat tevens ondersteund is dat wel zo fijn!




Wat er wél of níet waar is  aan het IPCC rapport laat ik overigens aan ieders gezonde verstand over...hahaha

Groentenzaken

De aardappels zijn gerooid, en de opbrengst was prima! Ook het formaat was goed! Van het hele stuk misschien 5% van het formaat pootaardappel. We zullen dus wat meer grote apart moeten leggen om het areaal van deze superaardappel uit te kunnen breiden.


Na een nacht van -4 graden was het definitief over voor de courgettes, pompoenen, en augurken.
Daarnaast zijn, net als vorig jaar, de vruchten van de sugar snaps ook beschadigd door de vorst: de vrucht ziet er met dat mozaïek van gebarsten vruchtschil best interessant uit, maar de houdbaarheid is erdoor behoorlijk gereduceerd. Ik heb een zakje in de koelkast gelegd om te zien wat er nog bruikbaar van is. Misschien valt het mee...
Evengoed ben ik gestart met de oogst van de oudste erwten vruchten ter verkrijging van zaden voor de komende jaren. Ik heb dit jaar voor het eerst de mogelijkheid gehad om zaden te telen ipv alles te verkopen. De erwten doe ik in katoenen zakken en hang ze bovenin mijn huis, alwaar het door de opstijgende warmte van de kachel perfect kan drogen.



De Basilicum kan trouwens ook geen vorst verdragen, en is nu dus een trieste bruine plant geworden. 

Volgende week rooien we massaal alle wortelen en leggen we die in de kelder onder de schuur ter bewaring. Daar heb ik al wat vraat in wat courgettes gezien die ik daar in de koeling had liggen. Dus we moeten de katten erop afsturen of muizenvallen kopen! 

Verfklus

Na weken van werken met klei, was de buitenkant van het podium eindelijk klaar om te verven! Daar hebben we een grondverf opzitten van silicium; bijzonder spul! Droogt waar je bijstaat, en beschermt de klei tegen weersinvloeden. Volgende week gaat daar nog een kleurlaag overheen, en dan is de buitenkant AF! De binnenkant van het podium zullen we dan vervolgens met minder prioriteit afmaken. Er staat ons nog een hoop werk te wachten dus, zal het mogelijk laag op de lijst komen te staan.



Extra WC

Ze hebben mij verteld dat je in een komposttoalet voor een goede compostering de vaste delen niet met de vloeibare mixt.
Ik kan me voorstellen dat er bij mixen een proces start dat luchtjes veroorzaakt, dus nam ik me voor een zit-urinoir te timmeren. Fluitje van een cent en functioneert prima! Misschien is hij ietsje te hoog, maar dat deert niet echt.



Onder de toalet-bril staat een jerrycan met een trechter erin. In de praktijk leeg ik die, evenals de poepemmer, eens per week. En néén, dat levert geen vieze luchtjes op! Ik durf bijna te zeggen dat door de ventilator op de toalet, je minder ruikt van op een normale WC! (Waarom zit er eigenlijk geen afzuiger op WC's???) 
Na de grote boodschap strooi ik wat bosgrond erover, zodat de bacteriën hun nuttige werk kunnen starten.
De urinekan leeg ik ergens in het aangrenzende bos bij wat bomen. Men zegt dat er veel voedingswaarde voor bomen en planten in urine zit, dus maak ik mooi de cirkel van duurzaamheid rond! 


"Beschouw het leven niet als een probleem om op te lossen, maar als een realiteit om te ervaren." 
Soren Kierkegaard

-