Sunday, 13 October 2013

(186) Vliegverkeer


Toen ik hier in Hurdal arriveerde, vond ik dat het vliegverkeer een storende factor was... inmiddels ben ik eraan gewend.
Adam had vorige week een veldje met blauwe bessen gevonden op de route naar Gardermoen, alwaar we regelmatig een taxirit op uitvoeren. Met twee emmers erop af; de kwaliteit was door de nachtvorst al minder geworden, maar we hadden toch een paar kilo bij elkaar weten te sprokkelen om jam van te maken... Jammie!
Op die lokatie werd het pas écht duidelijk wat een groot vliegveld aan geluid produceert! Wát een herrie!!!
En dat veldje lag toch nog zo'n 5 kilometer vanaf de 'Terminal'. 
Startende motoren, bulderend dalende vliegmachines... je zal er wonen!!!
En in die omgeving staan echt huizen te over.
Hetzelfde geldt trouwens voor de andere plaatsen die dichter bij het vliegveld gelegen zijn, zoals Råholt. Daar kan je de dalende vliegtuig al bijna aanraken!
Nee... het is in Hurdal dus best rustig, en uiteraard je betaalt tol voor het slechts op 30 km vanaf een internationaal vliegveld wonen, dat is simpel zat!   


Wandelen

Zo wandel je nooit, en zo heb ik binnen een paar weken een paar stevige bergbeklimmingen achter de rug.
Fraaie vergezichten met ongelooflijke herfstkleuren! We waren (Adam en ik) al vroeg op pad gegaan, en het was met slechts 2 graden best aan de frisse kant. Muts op, handschoenen aan, en een dikke jas.
Het was dampig en de zon probeerde door deze laag heen te prikken. Toen dat eenmaal lukte kregen we de mooiste lichteffecten te zien! Zeer bijzonder! En de strepen damp boven Økolandsbyen waren betoverend.
Na een klim van pak em beet 400 meter hadden we de top bereikt en was het inmiddels alweer lente geworden.

Podium geverfd

De eerste verflaag zit op het podium, en dat ziet er tussen de herfstkleuren harmonisch uit!
We verven het nog één keer en dan moet het aan de buitenkant klaar zijn. Dat moet ook want over twee weken is het waarschijnlijk al winter in Hurdal. Er wordt al sneeuw verwacht volgende week...


Skigard

Deze week een cursus Skigard maken gehad van de producent van het materiaal. We moeten vóór de vorst in de grond komt nog even snel een 300 meter van dit traditionele hekwerk plaatsen. Moet lukken denk ik, ondanks dat het best arbeidsintensief is.


Laatste oogst

Alleen de koolraap en aardperen wachten nog om geoogst te worden, en dat doe ik pas vlak voor de vorstperiode aanvangt. De aardperen groeien in de laatste weken het snelst, dus die groei wil ik graag benutten.
In de kelder ligt inmiddels een hoop wortelen met een totaalgewicht van 450 kilo. Dit jaar heb ik van 150 m2 iets van 600 kilo totale opbrengst gescoord. Dat is veel meer dan ik in eerdere jaren had, en dat heeft zijn oorzaak in het langer mogen doorgroeien.

De erwten zijn gedroogd en heb ik met 7 kilo een mooie voorraad voor volgend jaar!
In feite is deze hoeveelheid genoeg voor een oppervlakte van 1000 m2, maar of we die ook allemaal gaan zaaien? Ik denk van niet...hahahaha


"Ik ben niet wat mij is overkomen. Ik ben wat ik koos te worden." 
Carl Jung

-