Sunday, 1 December 2013

(189) Bier bier bier bier….

Vanuit NL nam ik een vat met 25 kilo tarwebier concentraat mee.
Dat leek me op dat moment een betere optie dan tig blikken te kopen.
Eenmaal thuis zag ik dat er op het label stond dat het uitsluitend voor professioneel gebruik was en na opening direct gebruikt moest worden... uh... juist ja...

Nu ben ik met mijn hobby al aardig professioneel geworden, dus vooruit maar! Hahaha
Twee weken geleden startte ik dus ik een keer 88 liter (vier vaten)!
Daarvan zit alweer 44 liter in de fles, en de lege vaten werden meteen weer gevuld.
Dat concentraat blijft volgens mij best lang goed, ik heb er vertrouwen in.
Het is geen melk ofzo, toch?! 

Het probleem van voldoende lege flessen is nu om de hoek komen kijken, want daarvan heb ik er best veel, maar om 250 liter op voorraad te krijgen is natuurlijk andere koek!
Er moeten kratten gemaakt worden alwaar ik de halve literflessen in kan gaan plaatsen die ik in de afgelopen tijd verzamelde.
Ook heb ik een hele zooi groene exportflessen van Heineken, die een passend krat behoeven. Voor een standaard bierkrat zijn ze namelijk net een tikkie te hoog.
Ja problemen van een thuisbrouwer! Het gaat niet over rozen, maar uitsluitend over BIER! :-)


Consumptie

Nee... we zijn hier echt geen alcoholisten hoor!
We lusten echter wel regelmatig een pintje! Niks mis mee! En dat doen we zoals wordt voorgeschreven 'met maten'. Gezellig samen bier drinken...hmmmm.... lekker!!!
We hebben hier ook genoeg visite die graag meedrinkt, feestjes die van bier moeten worden voorzien. Ja die voorraad gaat best wel op, ook al heeft het wat tijd nodig. 

Bier zoals ik dat maak kan je met gemak een jaar bewaren, als het de kans krijgt.
In feite lukt dat nooit, of toch slechts als ik een paar flesjes achter hou om de smaak te testen.
Een goeie brouwer doet dat uiteraard, om zijn product te testen, en er zeker van te zijn dat het ook al sis het 'gerijpt' nog steeds een goed biertje is!

Tarwebier

Het bier dat nu wordt gemaakt, is van een sublieme smaak! Een van de beste die men hier ooit dronk! Enne in dit geval valt er over smaak niet te twisten! Het oordeel van eenieder is dat dit bier gewoon ongeëvenaard goed is!  Hahaha
Dat komt niet uitsluitend door ondergetekende hoor, maar gewoon doordat het thuisbrouwen goed bier oplevert. De bier concentraten die je kopen kan zijn van een prima kwaliteit, en de gist die ik erbij kies maakt het plaatje af. 

Ik startte met dit thuisbrouwen precies drie jaar geleden! De eerste batch maakte ik op 28 november 2010!!!!
"En hoeveel liter heb je gemaakt in die tijd?" 
Even wachten, dan kijk ik het na......
Ben ik weer....  1286 liter hemels gerstenat! JA ja!!!

En in die hele periode heb ik slechts één flesje gehad die niet okay was; zat geen koolzuur in door een lekkende kroonkurk.

Skål!

"In de hemel is geen bier, daarom drinken we het hier"
Cocktail trio


-