Sunday, 8 December 2013

(190) Automatische Betalingen

In Norge heeft men sinds jaar en dag een tolsysteem op nieuw aangelegde wegen. Een goed systeem, denk ik zelf. Ook al lijkt het wat aan de dure kant om van A naar B te komen.
Laten we het erop houden dat je door dit systeem minder aan wegenbelasting zal betalen.
Vroeger was er de mogelijkheid om met kontanten te betalen, maar tegenwoordig is bijna elk 'bomstasjon' voorzien van een 'Autopass' systeem. Een systeem dat handiger had gekund, want er zitten nogal wat 'ogenschijnlijke' haken en ogen aan!
Zelf heb ik mijn auto voorzien van een 'brikke', een apparaatje dat een signaal uitzendt wanneer je onder zo'n tolpoort door rijdt. Die 'brikke' moet je vervolgens registreren bij de diverse tolpoortbeheerders.
Bij de een kan je aangeven dat je achteraf wil betalen, bij de ander moet je vooruit betalen als je geregistreerd wil zijn. Dat dit bedrag dan meteen 10.000 kr moet zijn, snap ik niet!!! Bij die gezelschappen wens ik me dan uiteraard ook niet te registreren! Ben toch niet gek?! Gevolg is dat ik sommige poortjes dus zonder te betalen passeer, alwaar men een oplossing (nou ja oplossing) voor heeft, want dan kan je de bordjes 'KR-SERVICE' volgen en kom je bijvoorbeeld bij een benzinestation uit, waar je dan kan betalen. Als je dat verzuimd... oei oei oei... uhh... nee hoor, dan ontvangt men een factuur per post zonder extra kosten... Buitenlandse voertuigen zouden via een ander systeem bij de gebruiker geld komen innen, maar zelf heb ik dat nog nooit meegemaakt toen ik hier op vakantie was.

Dat de kosten van administratie de tolkosten soms ver overstijgen, deert de beheerder duidelijk niet! Voor het bedrag van 10 kr te betalen, krijg je netjes een rekening in je postbox, en als je die niet op tijd betaalt, komt er een herinnering zonder extra aanmaningskosten. Vreemd systeem, maar blijkbaar verdienen ze sowieso wel genoeg om deze gaten te vullen. 
Ik las ergens dat je een creditkaart kan laten registreren bij die gezelschappen, maar hoe dat werkt, weet ik niet.  En misschien is het alleen voor toeristen.
  
Vooruitbetaling

Onder de noemer 'het moet niet gekker worden'!
Kwam ik in Oslo bij een benzinepomp en bleek het onmogelijk om brandstof uit het pistool te krijgen. Knopje vergeten in te drukken qua brandstofkeuze? Nee... dat was het niet. Misschien alleen met betaalkaart bij deze pomp? Ik reed de auto dus naar een andere pomp. Natuurlijk zag ik die stickers wel hangen, en borden wel staan, maar ik ging er vanuit dat ze een nieuwigheidje wilde promoten. Het kwartje viel niet... een man kwam vanuit het kantoor naar me toe en gaf aan dat ik éérst moest betalen. Hoorde ik het goed? Betalen in het kantoor, en dan pas de tank kunnen vullen? Ik was sprakeloos, en probeerde nog te stellen dat ik dus met mijn creditkaart moest betalen? Ik begrijp nog steeds niet wat er gebeurde, maar volgde de man naar de kassa en gaf aan bij pomp 3 te willen tanken. 'Voor hoeveel?' vroeg de man.
Uh... (weet ik veel!) ik probeerde in te schatten wat de brandstof zou kosten die in de halfvolle tank zou passen... Voor de zekerheid dus maar aan de lage kant gaan zitten, want ik vraag me serieus af wat er moet gebeuren als je voor 600 kr hebt betaald, en er maar voor 500 kr aan brandstof inpast... Moet je dan weer naar het kantoor voor het wisselgeld? Vast wel!


Het is gelukkig 'slechts' een test als enige station in Norge.
Oorzaak was het wegrijden zonder te betalen, wat volgens hen minimaal een keer per dag gebeurde.    
Volgens mij is de oplossing; te kiezen voor een volautomatisch station waar je alleen met je kaart kan betalen.
Boze tongen beweren dat het afrekenen bij de kassa zorgt voor extra omzet, daar zit wel wat in natuurlijk...


Boer op Schaatsen

Inmiddels is het gaan sneeuwen in Hurdal en is het ijs onbruikbaar geworden: eerst natte sneeuw en vervolgens vannacht, bij -8, kurkdroge vlokken.
Maar eerder in de week dus even op de nieuw aangeschafte schaatsen gestaan! Leuk... uh... op een gegeven moment werd het genietbaar ja, maar drie keer hard in contact met het ijs komen, is niet grappig! Het was voor mij denk ik toch wel 30 jaar geleden dat ik voor het laatst op de schaats stond! We gaan binnenkort dus flink oefenen! In de hoop dat het vallen nu achterwege zal blijven!


Hurdalsjøen is trouwens nog niet geheel bevroren, maar aan de kant is het ondiep en het ijs zeker 15 cm dik! Leverde mooi en betrouwbaar ijs op, en een leuke oppervlakte om te schaatsen. Voor hockeyschaatsen en kunstrijschaatsen wel te verstaan, want met 'Noren' zal het te klein zijn vermoed ik.


"Ook langs platgetreden paden valt dikwijls nog een heleboel te zien."
C.Buddingh


-