Sunday, 22 December 2013

(192) Veeboer

Het zat er in! Dat het er in zat!
Vanaf deze week ben ik de dierenverzorger van Økolandsbyen.
Gelukkig komt Adam over tien dagen weer terug vanuit Polen om het stokje van mij over te nemen.
Nee, het is zó erg nu ook weer niet hoor om voor dieren te zorgen, maar het moet je liggen. En het ligt me niet...
In mijn geval zal het dus een kwestie van wennen zijn.
Veeboer ben te trouwens de hele week, dus ook op de vrije dagen moet er twee keer per dag verzorgd worden.
We verwennen ze daarnaast ook wel een beetje denk ik, met kleingesneden wortels uit eigen tuin. Jammie!
Trouwens… die 'zomerwortels' zijn tot nu toe prima bewaard in de kelder onder slechts een dikke deken.
Precies zoals verwacht dus! Mooi!

De temperatuur buiten is mild dus sinds een paar dagen besloten de stal open te zetten. Het deed me deugd dat ik alle dieren naar buiten zag komen om een luchtje te scheppen.
Nee, helemaal fit zijn ze nog niet allemaal, maar ik ben er zeker van dat frisse lucht beter werkt dan binnen bij de kachel blijven staan snotteren! Vandaag is het ook weer flink boven het vriespunt, dus open met die staldeur!


Kratten

Ze zijn in de maak die bierkratten, maar in dit knutselwerk gaat wel een hoop tijd zitten!
Uiteraard ook debet aan het feit dat ik er best wel veel nodig heb.
Op dit moment zijn er zeven klaar en ben ik daarmee op de helft…. twee versies: een voor de 50 cl flessen (12 per krat) & een voor de 30 cl flessen (24 per krat).   
Ik ben best tevreden over het resultaat!

Winterschoonmaak

De schuur staat vol met dingen en troep, en een week geleden zijn we begonnen orde in de chaos te brengen!
20 m3 is inmiddels als afval afgevoerd, en de nieuwe container staat al klaar om eveneens gevuld te worden.
De Litouwers hadden deze week contractueel hun laatste werkdag, en zijn nu naar huis in afwachting van een nieuw contract. Adam's nieuwe contact gaat in januari in, dus hij heeft twee weken vrij.
Het komt dus op mij aan om de boel op te ridderen, en dat gaat best goed!
De schuur heeft in de afgelopen tien jaar veel spullen verzameld en veel van de eigenaren zijn hier niet meer woonachtig. Hebben dus feitelijk hun spullen achter gelaten... zijn het vergeten, of komen het nog ophalen?
De laatste verhuizenden hebben een maand gehad om hun spullen op te halen. Nu gaat de rest dus over naar gemeenschappelijk gebruik of 'hop' de container in. Ja, er zit best nog goed spul tussen, maar het is niet te doen om alles te bewaren. Ik heb de hoop dat het via die container in de kringloop/2e hands spullen terecht zal komen.

Komende week is het Kerst, dus wordt die werkweek mooi in stukken gebroken.
Op mijn werk als veeboer na dan....hahahaha

Fijne Kerstdagen toegewenst!

"Het geluk in jouw leven, hangt af van de kwaliteit van jouw gedachten." 
Rehana Gulzar  


-