Sunday, 29 December 2013

(193) Noors Voor Gevorderden

Sinds een paar weken krijg ik privéles in de Noorse taal!
Of dat nodig is? Nou en of!
In de afgelopen jaren ben ik te weinig in contact met Noren geweest om mijn Noors verder ontwikkelt te krijgen.
Drangedal is een oord waar je te makkelijk vervalt in het omgaan met Nederlanders, met als gevolg dat je Nederlands blijft praten. 
Kijk maar naar wat de allochtonen in NL doen. Het is de weg van de minste weerstand, en het gaat helaas bijna vanzelf.
Ook is het daarnaast best lastig om je vorderingen waar te nemen. Want uiteraard groeit je taalkennis! Het is alleen de vraag of je het niet beter een handje kan helpen. Verstaan is namelijk nog steeds een probleem, en de woordenschat en grammatica... allemaal lastige dingen die studie vergen, of vele jaren van DOEN. Ook het feit dat ik nu in een internationaal gezelschap leef en werk, heeft zo zijn beperkingen.
Tijd dus voor een taalimpuls! 
Christina woonde tot voor kort in Økolandsbyen, en heeft jaren geleden les gegeven aan allochtonen.
Ideaal dus! Een keer per week rijd ik samen met Sarunas naar Eidsvoll voor de les. Sarunas krijgt een dik uur beginners Noors, en ik daarna mijn uur voor gevorderden. Nuttig! Ja zéér nuttig!



Aardappelschillen

Deze week stond ik piepers te schillen en kwam Snuff zoals vroeger in Grova bij de aanrecht bedelen...
Het was een tijd geleden dat ze dat deed! Was bijna vergeten dat ze de schillen zo lekker vond.
Het eerste schilletje ging erin alsof het gebraden kip was! De volgende werd met scherpe nagels opgeëist... okay dan....hahahaha
Alsof ze uitgehongerd was ging het hap hap hap naar binnen. 
Vreemde kat!

Kerstavond

Adam en ik werden we uitgenodigd om bij een van onze buren de Kerstavond mee te vieren.
Een leuk jong gezin met twee jongens in de leeftijd van 5-7 jaar. Veel kadootjes onder de boom, een echte Kerstsfeer! Leuk!
We dansten om de boom en zongen Kerstliedjes, Of laat ik zeggen Kerstin en Leif Magne zongen, want wij twee zijn wat roestig in de Noorse liedjes. Daarna werden de kadootjes een voor een uitgepakt.
Nieuwe ski's met helm en diverse bescherming dingen, een junior gitaar met versterker, en voor de ouders zelf op school gemaakte dingen. Mooi gemaakt! Adam en ik hadden zelf ook iets voor iedereen onder de boom gelegd, en er lag ook iets voor ons bij. De Kerstman was blijkbaar goed ingelicht!
Het diner was ook prima! Soort van gourmet je weet wel met van die kleine pannetjes.
Het was lekker! 
Aan de andere kant van de tafel zaten de vleeseters, en ik was nieuwsgierig naar het Elandvlees dat ze aten.
Ik wilde dus wel een klein stukje proberen... smakelijk vlees! Soort van bief voor zover ik er, als nep-vegetarier, verstand van heb. "wil je nog een stukje?" Hahahaha
"Nee hoor, het was slechts om te proeven" was mijn antwoord. "Nu kan ik namelijk zeggen dat ik elandvlees gegeten heb" en zo is het!


Jul...

Op eerste Kerstdag was het uitgestorven in Økolandsbyen, en scheen de zon heerlijk! Adam stelde voor onze Afrikaanse djembe trommels te pakken en naar de oever van het meer te gaan om daar te gaan drummen. Goed idee!
Biertje mee, en hop met de beentjes!
Er stond en frisse bries over het meer en dan is +3 graden toch net even te koud om de handen uit de mouwen te steken. We hebben dus na een korte drumsessie de beschutting van de aldaar staande tent opgezocht. Het vuur dat we maakten was lekker warm maar gaf door de draaiwind véél rook in de tent. Normaliter ga ik dan de tent uit, maar de 'rooktent' was te bijzonder. Ik voelde me als een Indiaan die de rook als reinigingsmiddel gebruikt. Het shagie die ik vervolgens in de tent rookte smaakte anders, zoeter, lekkerder... eenmaal weer thuis konden de kleren de was in... en ikzelf ook :-)


"Succes is niet de sleutel tot geluk. Geluk is de sleutel tot succes. Succes is houden van wat je doet." 
Albert Schweitzer