Sunday, 26 January 2014

(197) Lange Latten

Het is nu eindelijk écht winter in Hurdal!
Dus... tijd om de latten onder te binden, of doe je dat alleen met schaatsen?
...tijd om op de latten te staan!

Vorig weekend weer naar het skisentrum geweest, zo'n 8 km hier vandaan.
Ondanks dat ik dacht dat er toch wel genoeg sneeuw was gevallen, bleef het aantal geopende pistes beperkt.
Dat mocht de pret niet drukken! De groene afdaling is leuk  en spannend genoeg om plezier aan te hebben. Er was ook een rode piste open, maar dat is echt niks voor mij! op Gautefall moest ik die 'rooie' als onderdeel van mijn werk nemen. Maar ja dan heb je het toch echt over 'werken'. Voor mijn plezier moet het mooi glooiend zijn!



Vandaag ga ik de langlauf ski's uitproberen die ik in de schuur vond. In de schuur liggen veel gebruikte ski's, schoenen, stokken! Achtergelaten door mensen die hier ooit woonde, of gewoon omdat men nieuwe kocht. We hebben dus een soort van tweedehands winkeltje, waar alles gratis is! Dat is ook zo mooi van het leven in een gemeenschap als deze! Niet weggooien als anderen het kunnen gebruiken. Voor de toekomst moet daar wel wat meer structuur in aangebracht worden, want de praktijk leert dat het makkelijk een 'dump' plaats kan worden.

Schoenen en skistokken lagen niet in de schuur dus kocht ik die gisteren. Ik ben er klaar voor! Maar eens kijken of we iets van een 'techniek' aan kunnen leren. 

Planning Groenten

Over een aantal weken gaat het groenteseizoen alweer van start!
Volgende week worden de zaden besteld, en ik heb op dit moment een goed idee van de hoeveelheid en van wat ik precies ga telen. Het wordt een enorme variatie dit jaar! In eerdere jaren had ik de variatie ergens in de 20 liggen maar nu ga ik richting de 60 verschillende groenten en kruiden!!! Dat alles werd ook mogelijk omdat ik een onbeperkte hoeveelheid grond ter beschikking heb. Dit jaar zullen we 8.000 m2 betelen, met zoals gezegd van alles en nog wat! Dat word leuk!

Kiemproef

Het afgelopen jaar heb ik veel sugar snaps zaden weten te verkrijgen. Bij elkaar iets van 7 kilo! Dat zijn zo ongeveer 35.000 zaden! Nee... die ga ik niet allemaal zaaien dit jaar! Die zijn volgend jaar ook nog wel goed.

(een boel erwten!)

Voor je met het werkelijke zaaien begint, is het verstandig een kiemproef te doen. Zeker als je de zaden zelf hebt gekweekt is dat slim! In een bakje met wat watten of tissue papier leg je wat zaden en maakt het vochtig. Zelf dek ik het zaad dan ook nog weer af met een tissue. Het doosje (bijv. van margarine) doe je dicht en prik er aan de bovenkant wat luchtgaatjes in. Zet het vervolgens op een plek waar de temperatuur goed is. Voor mijn proeven was 20 graden okay.

Al reeds na 3 dagen hadden de erwten een kiemwortel van een cm lengte!!! Ook de pompoenpitten gingen als de brandweer!
Kiemingspercentage ligt tussen de 80 en 100% en dat is goed, nee prima!!
Ook de komkommerzaden die ik de 21e zaaide komen ook voor 100% door! 

Het is altijd sneu om na deze mooie prestatie van de zaadjes de plantjes weg te gooien... dus heb ik een deel ervan in een bakje gepoot en in de keuken van het felleshus gezet. Kunnen we elke dag bij de koffie genieten van hoe mooi het is om planten te zien groeien!


"Los moeilijke dingen op als ze nog gemakkelijk zijn. 
Pak grote dingen aan als ze nog klein zijn." 
Tao Te Ching

-