Sunday, 16 February 2014

(200) Tweehonderd!

Het tweehonderdste artikel alweer...!
Over een week of zes woon ik vier jaar in Norge!
De tijd vliegt inderdaad!

Een jaar geleden leek alles uitzichtloos te worden; het project 'Smaken fra Drangedal' kwam niet van de grond.
Hierdoor was mijn 'Damfjell Grønnsaker' meer een overlevingsactie geworden dan iets waar ik de toekomst mee tegemoet kon.
De samenwerking met Drangedal Gartneri leek een goede optie, maar ook dat heeft me niets dan wijze lessen opgeleverd.
Vorige winter was ik dus werkloos en wilde het vinden van werk maar niet vlotten.
Telkens als ik het idee kreeg dat ze mij een baan zouden geven, was het toch weer anders, en dus "nee, bedankt".
Het moment van afscheid van Norge nemen, kwam steeds vaker als gedachte in mijn hoofd op...

Ik leefde van een uitkering waar ik mijn huislasten nauwelijks van betalen kon. Gelukkig kon daarnaast in de slachterij van Holte Gård wat bijverdienen om de tijd tot een échte baan te kunnen overbruggen. 

(Toekomstbeeld!)

En toen kwam er die mogelijkheid in Hurdal...!
Ik weet het nog als de dag van gisteren, dat ik hier voor een gesprek kwam en dacht, dat het als eigen ondernemer binnen dit project niet haalbaar zou zijn. Het ontbrak me immers doodeenvoudig aan (door)startkapitaal?!
Professioneel als dit project is, zagen ze in dat het voor een ondernemer als ik beter zou zijn om in loondienst te komen.
Ja ik hoorde het goed! 'Tuinder in loondienst'!
Mooie verhalen had ik al eerder gehoord, dus liet ik de jubelstemming maar even achterwege.
Ik kwam vervolgens in de tweede week van juni 2013 in Økolandsbyen, zette de schop in de grond en wist in korte tijd een moestuin te creëren waar zelfs ik U tegen zei! Werken met planten is zó dankbaar! Het groeide, bloeide, en we hadden al na 7 weken nieuwe aardappelen op ons bord!

Het driemaands contract werd uiteraard omgezet in een vaste aanstelling als vollegrondstuinder/conciërge/wachtmeester.
Ik had dus eindelijk weer een toekomst! Plus de plek waar ik nu ben, bevalt prima en zit me als gegoten!      
Fijne collega's en leuke buren! Deel uitmaken van Norge's eerste Eco-dorp, is bijzonder! De ontwikkeling van dat dorp in aanbouw zien, nieuwe toekomstige bewoners ontmoeten, stuk voor stuk super enthousiaste mensen! Leuk!!!

(arbeid funderingen 40 huizen; bijna klaar)

Research

In deze wintertijd ben ik druk doende met uitzoeken van diverse dingen voor de bedrijfsvoering.
Zaden & planten bestellen, plantuitjes & pootaardappelen.
Dat kon echter pas nadat ik het hele perceel had uitgerekend, en bepaald wat ik zoal wilde telen. 
In de afgelopen jaren had ik veel, héél veel informatie verzameld, maar dat moest allemaal nog verwerkt worden in een overzichtelijk geheel.

De boomgaard die we ons wensen moest gepland worden, uitzoeken welke fruitbomen hier wel en niet kunnen groeien. Best lastig omdat het hier klimaat sone5 betreft; wat derhalve zoete kersen, pruimen en peren zo goed als onmogelijk maakt. Die hebben sone 3-4 nodig! Die bomen zullen trouwens best groeien hoor, zo is het niet, maar een fruitboom heb je toch vooral voor het fruit... en dat lukt volgens mijn info niet zo 1.2.3. hier.

Omdat we nog geen veeboer in dienst hebben, is ook dat onderdeel op mijn bureau gekomen, dus uitzoeken van aanschaf van dieren en doornemen van de 'Mattilsynet' regelgeving (toezichthouder dierenwelzijn en voedselproductie).
We hadden twee weken geleden een onaangekondigd bezoek van een van hun controleurs. Ze was zeer tevreden over de leefomgeving van de dieren, maar bepaalde regeltjes moesten we nog wel uitvoeren. We hadden deze zomer twee schapen gekregen en die hadden geen oormerk. Dat is zó fout....hahaha. We hadden oormerken besteld en die bleken de verkeerde te zijn... afijn, ze gaat voor ons een lijstje maken en komt over een maand terug om te zien of we de boel op orde hebben.

Het kopen van dieren is trouwens helemaal niet zo eenvoudig! Heb me rot gezocht naar bedrijven die jongen dieren te koop hebben, en ook dan weer zit je met allerlei regelgeving (het is hier bijna hetzelfde als in NL hoor mensen!). De dieren (schapen/geiten) moeten vóór verplaatsing gemeld worden, en moet je toestemming krijgen.
Met legkippen lijkt het eenvoudiger te gaan; ik vond een adresje hier niet zo ver vandaan.

Onderzoek naar de te bouwen koelruimte in de schuur...
Navraag doen in NL over de mogelijkheden voor het kopen van materiaal voor de bouw van een gebruikte kas...
Uitzoeken waar we een bok en een ram kunnen lenen/huren voor het dekken van de schapen en geiten... (zijn we inmiddels te laat mee! Het dekken moet in november gebeuren)
Aanschaf mogelijkheden van een tractor met toebehoren voor de landbouw...

Dus....Druk... druk... druk...hahahaha 
   

"Nu wij langer leven is het zaak onze jeugd te verlengen en niet onze ouderdom." 
Armand


-