Sunday, 23 February 2014

(201) Nieuwe zaden!

Ik kreeg donderdag een SMS van 'Posten' met de mededeling dat er een pakketje op me lag te wachten in het postagentschap. Gisteren moest ik toch boodschappen doen, dus kon ik dat mooi combineren.
Afzender: Solhatt Økologisk Hagebruk
YES!!! De zaden, of toch een deel ervan, zijn binnen!!!
Altijd een bijzonder gevoel om al die toekomstige planten, in de vorm van zaden, verzameld in een doos te kunnen vasthouden! Haast onvoorstelbaar dat uit al dat kleine, planten te voorschijn zullen komen! Wonderlijk! Magisch!
Op twee zakjes na is dit de levering van de zaden uit Zweden en Duitsland. De Zaden uit Nederland volgen over een week denk ik.

(34 verschillende groenten/kruiden!)

KINGS

Mijn Litouwse collega's houden van kaarten! Ja, als het aan hun zou liggen werd er elke dag gespeeld! 
We hebben dan ook gemiddeld een avond per week een kaartavond en het spel dat we spelen heet 'King' en heeft naar zeggen iets weg van Bridge met dat verschil dat ieder voor zichzelf speelt. Een spel met drie personen duurt doorgaans DRIE uur! Hahaha Dat is waarschijnlijk ook de reden dat we de vrijdagavond gekozen hebben...
Leuk spel, met veel onderdelen van regels. In het eerste spelonderdeel moet men proberen de Boer bij de tegenpartij te doen belanden. Je bent verplicht de kaart die op tafel komt te volgen, dus als je geen lagere kaart hebt, is de Boer voor jou!  
"Vær så god" zeggen we dan... 'Alsjeblieft'...
Het tweede onderdeel is het weren van de Koningin..
3e het weren van de Harten Koning.
4e Weren van alle kaarten (geen handen winnen!)
5e Weren van alle Harten
6e Neem alles, maar niet de laatste twee handen!
7e Alle spellen ineen, dus extra minpunten uit te delen!
-------
Deze zeven onderdelen (er zijn trouwens verschillende spelregels over de wereld), leveren minpunten op, en per onderdeel liggen er 40 minpunten om te verdelen.
Hierna gaat het spel naar de plus; nu moet je dus alles nemen! Met name die omslag is in het begin tricky!

Afijn, leuk spel, dat we al zeker een half jaar spelen! Winnen is niet eenvoudig, en twee weken geleden was het dan eindelijk zover dat ik mijn eerste spel won! En het daarop volgende spel won ik wederom... en drie keer is scheepsrecht... ook die 3e partij was van mij! Vreemde gewaarwording! Ik denk dat het volgende spel weer gewoon door een van de jongens gewonnen zal worden. Of misschien toch niet? Hahaha

Zon & Elg!

Na vele weken van bewolking scheen deze week dan eindelijk de zon weer eens een hele dag!
Die aanhoudende bewolking heeft waarschijnlijk toch wel zeker 6 weken geduurd! En ook de volgende week is het weer wolken dat de klok slaat...
Deze week ook voor het eerst een Eland in Hurdal gezien, met een jong. Helemaal niet zo bijzonder stelt men, maar wij 'toeristen' vonden het prachtig! Wat een gigantisch beest is het toch! Ze gingen uiteindelijk de heuvel op om een kijkje te nemen bij de bouwplaats.  

Betonmolen & Plat Glas

In de kelder van de schuur hebben we een tweetal betonmolens staan, en ik had me vorig jaar voorgenomen die te gaan gebruiken om potgrond mee te mengen. Mijn plan is om de zaaigrond wat extra's te geven in de vorm van extra zand, kompost, en klei. Ik moet nog kijken wat ik precies ga mengen en in welke hoeveelheden. Het liefst doe ik er ook lavameel (steenmeel) bij, maar ik ben er nog niet achter waar ik dat kopen kan!
Ik heb een goed gevoel bij dat zelf mengen! Het drama van 2012 met die waardeloze potgrond ben ik nog niet vergeten!
Wat een ongelooflijk slecht produkt was dat!!! Nog niet goed genoeg om de sloot mee te dempen! 

(plat glas - platte bak)

Ander ding wat al een tijdje in mijn hoofd zat was de bouw van plat glas. Zie foto! 
Vrijdag een prototype in elkaar geschroefd van oude voorzetramen. We hebben voor 40 m2 aan ramen staan, dus... daar kan ik mooi het een en ander in gaan telen. En zeker in de periode van mei, waarin er kans is op nachtvorst is het hebben van zo'n bak een uitkomst! En vroege sla! Kassla!!! JAja!!! Of een paar struiken courgette! 


"De rede biedt ons vele mogelijkheden tegelijk. De intuitie kiest hieruit feilloos de beste." 
Artur Japin


-