Sunday, 2 March 2014

(202) De Jongens van de Bouw

Een week geleden werd ons verteld dat de huizenbouwers onderweg waren naar Hurdal.
Lange tijd was er sprake van dat ze bij ons in het Ecodorp zouden verblijven, en daarna stelde men bij de school barakken te plaatsen, en uiteindelijk koos men de beste optie: verblijven in ´Haraldsvangen´ een conferentieoord met slaapplaats hier 10 minuten vandaan. 

Afgelopen maandag was het plan dat de eerste vrachtwagen met de bouwelementen het pad op zou rijden. Dat liet echter nog een dag op zich wachten. Mogelijk was de kraan nog niet beschikbaar, of de bouwvakkers nog niet klaar om de eerste elementen te ontvangen. Ik denk zelf het laatste: toen in dinsdag met de camera ter plekke kwam, zag ik namelijk dat men al heel wat verbindingen had voorbereid: in de beton geschroefde profielbalken, waarop de elementen naadloos geplaatst zouden worden.


In tegenstelling tot de gedachte die ik een half jaar gelden had, is het huis geen ´kort reist´ produkt. Wat je eigenlijk bij een ECO-produkt zou verwachten. Dat was voor mij een verrassing destijds, maar de verklaring was bevredigend.
Er is gekozen voor een fabriek in Letland, omdat dat de prijs van de huizen kon drukken, en daarnaast men ervaring had met een dergelijk produkt. De huizen zijn namelijk zeker niet goedkoop, en een Noorse fabrikant zou het waarschijnlijk onbetaalbaar maken. Voor de toekomst is er uiteraard de wens om met een Noors bedrijf aan de gang te gaan, voor nu echter was dit de enige werkbare optie.

Dinsdag 

Ik zag om 8:15 de kraan vanuit de keuken langsrijden, dus hop de jas aan en naar buiten! Het feest ging beginnen!
Het duurde nog wel een tijdje voor de vrachtwagen kwam, maar ook daar was ik op tijd bij met de camera.
Het circus wat vervolgens startte, was bijna hilarisch! Nee niet de bouw, dat was nog lang niet aan de orde!
De vrachtwagen probeerde zonder sneeuwkettingen het door ijs en regen gladde pad omhoog te rijden… uh… dat ging niet! Hij kwam na 5 meter al slippend tot stilstand. Achteruit… weer vooruit… hij kwam steeds eerder vast te zitten!


Daarop legde hij uiteindelijk toch een sneeuwketting, inderdaad één niet twee, misschien had hij er maar een? het mocht niet baten! Daarop werd besloten om de zware truck, die normaal de stenen verplaats, ervoor te zetten. Dat lukte gelukkig, en langzaam maar zeker, meter bij meter, maakte men vordering! De bouwkraan stond inmiddels op zijn plek en blokkeerde daarmee de mogelijkheid om het omhoog trekken voort te zetten: de truck zou dan tussen de vrachtwagen en de kraan komen te staan! Geen optie dus! De trailer werd gedraaid en probeerde op eigen kracht achteruit het laatste stuk te doen… vergeet het maar!


Een van de zware CAT graafmachines werd ingeschakeld om de trailer te helpen, wat erop neerkwam dat de kraan al het werk deed! De onverschrokken bestuurder van de CAT manoeuvreerde zijn machine zo dat hij niet in de weg kwam te staan, en uiteindelijk reed hij over een rotspartij weg, waarbij ik dacht; als dat maar goed gaat!


De vrachtwagen was in mijn ogen véél te licht! Wielen die voor wegverkeer bedoeld zijn en slechts 4 aangedreven wielen ipv 8 (4x dubbel lucht). De hele week zouden op deze manier de vrachtwagens omhoog getrokken worden… hopelijk komt men volgende week met een betere truck (denk het eerlijk gezegd niet).

Na een tijdje kwam het eerste element uit de trailer gehesen! En werd als ´eerste steen´geplaatst op het betonnen fundament. Een historisch moment!!! Ik had nog hoop om het tweede element ook te kunnen fotograferen, maar dat duurde te lang. 


Woensdag

Rond drie uur in de middag belde ik de bouwchef voor toestemming om de dagelijkse foto´s te kunnen nemen. 
Hij gaf aan dat ik na een kwartier kon komen. 
Onderweg de heuvel op kwam ik een vrachtwagen tegen die de heuvel afreed; LV kenteken… okay?! Een tweede vracht alweer gelost? Gaat rap!
Eenmaal de vorderingen van het huis ziende, stond ik voor paf!!! WAUW! Binnen een dag alle muurelementen plaatsten!!! WAUW! Voordeel van pre-fab elementen; en tevens het nadeel omdat je niet ziet hoeveel tijd er in de fabriek al aan die onderdelen is gewerkt. Je krijgt dus een vertekend beeld, maar dat geeft niks! Resultaten willen we zien! Ja toch?!


Donderdag

In de ochtend kwamen de mannen de ramen uit de containers halen; die werden vele weken geleden al geleverd, en stonden in een drietal zeecontainers opgeslagen. Toen ik in de middag voor de foto´s kwam, had ik verwacht ramen geïnstalleerd te zien. Nope! Ik zag eigenlijk maar weinig ontwikkeling. Tja, je moet niet de vergissing maken om te denken dat de vorderingen in de bouw slechts een visueel ding is. Men had duidelijk de hele dag aan de binnenzijde gewerkt!
De vrachtwagen van die dag stond afgeladen met dakelementen. Waarvan ik de eerste plaatsing heb kunnen fotograferen.


Vrijdag

Het dak is volledig geplaatst en afgedekt met plastic om het droog te houden. De hele week regen en sneeuw gehad bij plusgraden. Ze gaan nu hun best doen om het huis droog te krijgen. Verwacht dat ze er heaters in zullen zetten, want met het huidige weer gaat het te lang duren! En dat is niet goed voor het hout!    


Wat gaat de volgende week brengen? Huis nummer twee???
Of eerst de afwerking? 
Er wordt gesteld dat men elke week een huis zal bouwen, excl. de afwerking denk ik dan.
We gaan het zien!

PS. op de Facebook pagina van Økolandsbyen kan je meer foto´s bekijken:
https://www.facebook.com/OkolandsbyeniHurdal

„De enige weg tot innerlijke vrede is de verzoening met jezelf en het leven van alledag.” 
Anselm Grün


-