Sunday, 16 March 2014

(204) Gemeente Geeft Gas

Deze week was wederom bijzonder!
En niet op zijn minst omdat de gemeente zich actief op is gaan stellen inzake de ontwikkeling van Hurdal als Ecologisch centrum van Norge. Woensdag was er een presentatie in het gemeentehuis, alwaar wij als Økolandsbyen een voordacht mochten geven.
Simen kan dat als geen ander, dus dat zat wel snor! Het symposium was met 6 uur vrij lang, maar vol van ideeën en plannen om die te realiseren. Echt héle grote plannen, waar men oliegeld voor los probeert te krijgen… Toen ik dat allemaal zo aanhoorde, begon het in mijn buik een beetje te kriebelen. Hetgeen we hier hebben wordt serieus genomen, men ziet er daadwerkelijk toekomst in en wil het wereldkundig maken! Na tien jaar van vechten voor bestaansrecht, moet dit een enorme opsteker voor de oprichters zijn! De strijd niet opgegeven, ondanks alles steeds de visie helder voor ogen gehouden, en nu resultaten scoren! Een subliem gevoel!

Gisteren kwam een speciale delegatie van 15 mensen van de gemeente op bezoek voor een rondleiding, en daarbij een lunch.
Direct daarop kregen we bezoek van de nationale afdeling van politieke partij ´De Groenen´ die in Hurdal een bijeenkomst hadden. Van die bezoeken heb ik nog geen verslag gehad, maar ben er zeker van dat ook dit weer een positieve bijdrage was!

(Zaaitrays met ontkiemde look)

Potgrond en zaaien

Een week geleden voor het eerst in mijn leven een zaaigrond gemixt.
Spannende onderneming! Ondanks dat ik op internet een ´recept´ had gevonden, bleek ik in de praktijk toch meer de vrije hand van de groene vingers te volgen. Een beetje van dit en wat meer van dat, en dat alles in de betonmixer om goed te laten mengen. De betonmolen had ik vorig jaar al in de kelder zien staan, en toen al besloten die in te gaan zetten bij het vervaardigen van goede potgrond.
In tegenstelling tot kippenmest, heb ik oude paardenmest gebruikt.
Dat voldoet in mijn ogen net zo best, alleen heb je er wat meer van nodig omdat het minder natrium en andere elementen bevat.

De zaaitrays met de grond gevuld, en op een warme plek in huis gezet.
Een dag later was het zaaidag! Prei, lenteui, bieslook!
Ook die zaaide ik nog niet eerder, en volgens de ingewonnen info duurt het ontkiemen en opkweken hiervan vrij lang.
Dat is dan ook de reden van het reeds nu zaaien ipv later.
In de laatste week van mei gaan ze pas de volle grond in. De tijd vliegt, dus ondanks dat dit nog ver weg lijkt, is het voor je het weet alweer zover!
Vrijdag zaaide ik de tomaten en paprika´s, die straks in de opkweekruimte onder kunstlicht op mogen groeien.
Mijn wens is om ze zodra mogelijk (hopelijk begin mei) in de plastic tunnel te zetten, met een lichte verwarming. Kunstlicht is mijn ding namelijk niet!

Tot mijn verbazing hadden de zaadjes van de uienfamilie al reeds na 4 dagen kleine worteltjes!!!
Geen idee of dat normaal is, maar het lijkt in tegenspraak met ´langzaam kiemen´!
      
Onderhoud Frees

De frees zal dit jaar ongetwijfeld weer de nodige uren maken, dus kreeg deze een onderhoudsbeurt!
Feitelijk de eerste sinds ik hem drie jaar geleden kocht! Met name zijn een deel van de messen aan vervanging toe. Een adresje voor nieuwe messen gevonden en info opgevraagd.
Onderhoud vind ik altijd een lastig ding! Niet omdat het moeilijk is, maar omdat ik liever niet rommel aan een machine die goed functioneert. Ook nu weer was het zo dat de motor na het onderhoud niet meer aan de praat te krijgen was…. zucht!
Het bleek dat de benzine ineens niet meer bij de carburateurs kwam. Oorzaak, benzineslang klem… die moest ik vervangen omdat de ander te broos was geworden en bij het demonteren brak… nieuwe slangen heb ik niet in mijn binnenzak zitten, dus op zoek in de schuur naar iets wat zou passen. Die nieuwe slang paste wel, maar was te flexibel, en dus geen goede doorstroming.
Andere slang gevonden en nu leek het goed te gaan. Of toch niet, want nu druppelde het benzine… klein gaatje in een andere slang….pffff!
Ook die vervangen, en nog steeds niet te starten.   
Voor die dag liet ik het maar zitten!!!
De volgende dag met frisse ogen gekeken en met de jongens overlegd.
Hun tips waren niet volledig bruikbaar, omdat het de symptomen niet verklaarde. Motor liep en na een paar seconde sloeg hij af. Dat kan je niet verklaren met een verstopte luchtfilter. De luchtbellen in de benzinefilter dan? Nee, want ik heb nu immers  benzine in de carburateur! Of toch te weinig?
Uiteindelijk bedacht ik me dat de bougie nog niet gecontroleerd was! Die schoongemaakt en weer proberen… een ruk aan het startkoord en lopen! hahahaha
Proefritje over het pad gemaakt en hij liep als een zonnetje!

(14 maart)

Bouwactie

De bouwers hebben zich vooral op het binnenwerk van de woning geconcentreerd deze week, dus vanaf de buitenkant leek er weinig te gebeuren. Het enige zichtbare was dat de dakbedekking er nu op ligt. Maandag wordt het wellicht van het houten dak voorzien.


„Schenk je energie aan wat je kunt veranderen, in plaats van haar te verspillen aan wat je niet veranderen kunt.” 
Steve Maraboli 


-