Sunday, 23 March 2014

(205) Kiemende Zaden

Wat zeggen we eigenlijk als we het over ´kiemen´ hebben?
Iedereen kent de term, maar zodra je vraagt wat nu precies het moment van kiemen is, dan moet men je vaak het antwoord schuldig blijven.
Het moment van kiemen kunnen bepalen is trouwens nogal belangrijk in mijn ogen! Tevens omdat zaadbedrijven vaak op hun verpakking hebben staan dat het kiemen x dagen duurt, en je daarmee toch gaat rekenen tot het uitplanten.
Voor mij persoonlijk is kiemen niets anders dan het moment dat het zaad het eerste teken van leven toont.
Dat kan een wortelpuntje zijn, het openbreken van de een of twee zaadlobben, of het tonen van een blaadje. Het gaat dus om het in leven komen van het zaad! Een wonderlijk moment, en feitelijk de geboorte van de plant! 

Ontkiemen heet ´germination´ in het Engels en ´spiring´ in het Noors.
Wikipedia zegt er dit over: „Kieming of ontkiemen is het stadium van de groei van een plant waarin uit een kiem een plant groeit.”

Trouwens, de Noorse Wikipedia heeft niet meer dan 5 zinnen over om dit wonderlijke proces te beschrijven. Vreemd! 
De website heeft op veel onderwerpen slechts karige informatie, en dat kan te maken hebben met het feit dat Norge klein is, maar toch zou je meer input vanuit het volk verwachten. Vanuit hobbyisten, vanuit scholen, de wetenschap? 
Afijn… het zal wel wat zijn…

Vrijdag heb ik de knolselderij gezaaid, wat een ´lichtkiemer´ is. Dat wil zeggen dat het zaad niet met grond afgedekt dient te worden. Toen ik dat ooit voor het eerst hoorde dacht ik ´wat een onzin´, maar het is écht waar! Er zijn echter niet zoveel zaden die op deze manier tot kiemen komen.
„Ontkiemen duurt vier tot zes dagen”, is zo´n gevleugelde term…!
En als je dan kijkt wat het zaad in die tijd heeft gedaan is dat vaak slechts het maken van het worteltje, of de eerste groeipunt .

„De prei begint te kiemen na ± 2 weken.” Tuurlijk…
Mijn prei kiemde al na 4 dagen!? Hebben we het écht over het zelfde vraag ik me dan af? Elders op internet: „dan kiemen de zaden binnen 3 tot 4 weken, afhankelijk van de temperatuur.” (…! ) heeft men het dan weer over volvelds zaaien?
Of doe ik iets bijzonders met planten? Ik heb er geen erg in, ik doe gewoon mijn ding! Misschien is dat een soort van magie zonder dat ik het weet?


14 maart werden de tomaten en paprika gezaaid, en de tomaten staan er inmiddels fris en fruitig bij. De paprika en pepers hebben gewoonlijk wat extra dagen nodig om te kiemen.

Welkom!

Deze week kreeg ik een brief ondertekend door de burgemeester, waarin hij mij welkom heette in Hurdal. „Velkommen til Hurdal og bygda vår” Dat mag dan een standaard tekst wezen, maar ik vind het een mooi gebaar! Heb ik in Drangedal destijds niet gehad. 

Bijzonder Volk

Ik heb het al eerder aangegeven, dat het leven in een Ecovillage betekent dat je in aanraking komt met bijzondere mensen! Denkers, dromers, uitvinders, levensgenieters, idealisten….!
Donderdag kwam zo´n pracht exemplaar op bezoek. 75 jaar oud, met een vitaliteit van een tiener! Hij kon ook bijna niet stil blijven staan, zijn lijf was constant in beweging als in een langzame dans. Hij vertelde over zijn boerderij in Zweden, en zijn idealen. Maakte constant grapjes, en lachte zelf met een aanstekelijke lach mee! Mooi mens!
Even later hoorde hij dat Adam op de trap bij zijn huis op een trommel zat te spelen, en hij erop af…
en begon als een oude indiaan, rond een vreugdevuur, te zingen! Wauw!  


Robur…

Eindelijk is hij gemaakt! De Roburwagen, ook bekend als ramenwagen.
In het Westland hadden we er zo een! En die werd bijna dagelijks gebruikt! Een ideaal ding!
Tot mijn verwondering blijkt die ramenwagen slechts in NL te bestaan! Tijd dus om er zelf een in elkaar te lassen!
Het resultaat? Ja ik ben der trots op! Gemaakt van een oude kruiwagen, en oude metalen tafelpoten! Met deze kar gaan we dit jaar een hoop dingen verzetten! 
Ik heb hem slechts drie kratten lang gemaakt. Ik kan me herinneren dat de originele Roburwagen iets langer was maar dat het vierde krat er eigenlijk net niet goed op kon staan! Waarschijnlijk was die vroegere versie gebaseerd op een ander kistformaat.   


„Gebruik je fantasie. Kleur in wat alledaags en grauw is. Zo til je het op naar een hoger plan.” 
Albert Einstein 


-