Sunday, 30 March 2014

(206) Summertime Blues

Het is weer zover mensen… de zomertijd is begonnen! We gaan weer massaal tijd verspillen aan klokken verzetten, en acclimatiseren… het heeft veel weg van een jetlag; een verstoord dagritme. Slim bedacht ooit die zomertijd, maar nooit serieus geëvalueerd naar het schijnt. Jammer! Voor mij hoeft dat geknoei met de tijd allemaal niet! Van mij mag de zon om twaalf uur haar hoogste punt aan de hemel blijven bereiken. Maar ja, ik ben een roepende in de woestijn….hahaha

Deze week stond voor mij in het teken van reparatie & onderhoud.
Vorig jaar werd door een aantal vrijwilligers gewerkt aan het bruikbaar krijgen van een aantal fietsen. Destijds waren wij daar heel dankbaar voor! Die fietsen hebben sinds dat moment de nodige kilometers gemaakt.
Na de nieuwe sleutelactie van ondergetekende zijn een viertal fietsten zo goed als 100% gerepareerd. Kettingen gesmeerd, remmen gefixt, kapotte versnellingen op een bepaald tandrad vastgezet, banden verwisseld, zadels vervangen, en sturen gesteld… op eens heb je het… je word fietsenmaker! :-)

De Traktor

*Zucht*! Wat een nachtmerrie is dat ding! Het afgelopen jaar bijna geen week zonder mankementen gehad! Ik heb me laten vertellen dat er al heel van mensen naar gekeken hebben en ook monteurs onder gelegen hebben. Zodra je dit fixt, faalt er iets anders, lijkt het wel. Een paar weken geleden stond de dynamo geheel vastgeroest. Volgens Adam konden we dat wel fixen door er met een hamer op te slaan… right… dat riekt naar de methode die mijn opa gebruikte! Na de nodige tikken uitgedeeld te hebben, moesten we concluderen dat er geen beweging in zat. Demonteren dus!
Uiteraard brak er bij deze actie een cruciaal dingetje af… zó cruciaal dat de dynamo er niet zonder kon functioneren! *zucht*
Geprobeerd dat ´dingetje´ besteld te krijgen… helaas, in deze wegwerpmaatschappij betekent een cruciaal dingetje kapot, een nieuwe dynamo kopen!


Inmiddels begon de motor van de traktor te haperen. Eerst dachten we dat dit door het ontbreken van de dynamo was (we hadden de nieuwe nog niet geleverd gekregen), maar ook ná het monteren van de stroomgenerator bleef het mankement bestaan.
Het stotteren leek op een foute dieseltoevoer, dus nieuwe dieselfilters besteld. Verhielp het echter niet.
Mijn stelling was dat we moeilijk alles konden gaan vervangen, dus stelde ik voor een servicemonteur te laten komen. Die kwam, zag, en spoorde feilloos de bron van het kwaad op! Sommigen laten een monteur komen om te repareren en gaan zelf door met andere dingen. Ik echter heb geleerd dat je van een monteur veel kan leren; hij leert je dingen opsporen, logisch nadenken, handigheidjes etc.

Na wat startpogingen stelde hij voor een jerrycan met diesel te vullen en direct daaruit de motor te voeden! Zó simpel is het!
De traktor liep als een uurwerk! Oorzaak van het kwaad zat dus ergens in de dieseltank! De beste man stelde vervolgens dat het een dag werk betekent om die tank (feitelijk twee delen) te demonteren en te reinigen. Hij stelde voor dat we dat zelf zouden doen om kosten te besparen. Toffe kerel! Of…toch niet?

Obstakel 1) een plastic slangenkoppeling die in de tank geschroefd zit en met geen mogelijkheid in die beperkte ruimte tussen de tank en de cabine los te krijgen was. Het resulteerde in een steeds ronder wordend schroefdeel. De tank kan niet verwijderd worden zonder demontage! Geloof me; ik heb het geprobeerd!
Obstakel 2) na telefonisch contact met de monteur, werd het donkerbruine vermoeden bevestigd dat beide achterwielen eraf moesten om de tank te kunnen verwijderen…! *zucht*       
Opkrikken van een traktor is net ff iets anders dan bijv. een auto! Gelukkig hadden we een behoorlijke krik staan, die, na wat pas en meetwerk, de klus klaarde. De achteras dient trouwens ALTIJD op balken te rusten en niet op de krik te blijven staan! Het zal niet de eerste keer zijn dat een krik omvalt of gewoon bezwijkt onder het gewicht. 
Eerste wiel eraf, tank met de koppeling er nog steeds op, was er nog steeds met geen mogelijkheid eronder vandaan te krijgen!
De werkdag zat er inmiddels op dus, het wiel er voor de zekerheid weer losjes aangeschroefd, en terneergeslagen naar huis in de hoop dat ik een ingeving zou krijgen.
Die kwam, maar ik was er zelf niet écht happy mee! Het betekende doorslijpen van een van de ophangbeugels.
Ik had geen keus!   
De tank kwam vrij! Yes!
De beugel werd met een verbetering, middels een schroefgedeelte, weer aan elkaar gelast. Met deze nieuwe constructie kan ook in de toekomst de tank met een enkele schroef verwijderd worden, zonder tobben!
De tank zelf was niet echt vuil te noemen; de gebruikelijke neerslag in een tank. Mogelijk dat de tweede tank het probleem bevatte. Dezelfde exercitie werd nu ook aan de linkerzijde uitgevoerd, en uiteindelijk een verstopte slang gevonden.

Achteraf gezien had ik het eenvoudig (tijdelijk?) op kunnen lossen door de compressor in tegengestelde stroomrichting te laten blazen… tja achteraf is makkelijk praten! Hahaha


„Laat je gedachten dwalen in eenvoud.”
Zhuangzi 


-