Sunday, 6 April 2014

(207) Alternatief Tuinieren

Dit jaar zal ik een aantal plantbedden maken met ´speciale´ planten.
Daar komen wilde planten in, die van nut zijn!
Brandnetels bijvoorbeeld: bloedzuiverend werking in de vorm van thee. Ook zou het voor de mens een hoge voedingswaarde hebben. Vorig jaar heeft het zich al bewezen als vloeibare meststof voor de planten.
Niet zo vreemd trouwens, want de netel staat graag op stikstofrijke grond. Ergens kan ik mij herinneren dat men in het Westland stelde dat de grond juist arm zou zijn daar waar de netel groeit. Dat klopt dus gewoon niet! Kijk maar eens waar je de netel tegenkomt! 
De wortelstok bevat kalk en looizuur, de bladeren en stengels zijn rijk aan mineralen en vitamine A en C. 
Tevens bacteriedodend…


Inmiddels heb ik een tray met 54 brandnetelplantjes staan. Vanwege het alternatieve karakter doe ik dit in mijn vrije tijd als hobby.  Ik kan me trouwens wel voorstellen dat ik mij er ook beroepsmatig mee bezig kan gaan houden, maar zelf vind ik het nét iets te alternatief! Maar ik kan het de bedrijfsleider voorleggen, mogelijk ziet ze het juist als en strak plan….Hahaha


Ook heb ik vorig jaar geleerd dat duizendblad waardevol is! De duizendbladthee werkt eveneens in op het bloed: reiniging van bloedvaten, helpt bij trombose, is bloeddruk verlagend, en zou tevens in te zetten zijn bij of tegen griep en verkoudheid.
Thee: een aftreksel maak je door 2 eetlepels kruid te overgieten met 50 cl kokend water en dit laat je 20 minuten trekken.  Je kunt de kruiden ook goed mengen met munt of pepermunt voor de smaak. 

Minder heilvol maar niet minder bruikbaar is het feit dat het gedroogd in tabak te mengen is. Gedroogde duizendbladeren ruiken lekker als je het laat branden! Tevens komt het de smaak van de tabak ten goede.
En het is gratis… wat wil een Hollander nog meer? Ook daarvan staat er nu dus en 50 planten te wachten op uitplanting.

Als laatste een legende: dat toen Jozef met Jezus aan het timmeren was, het mes van Jozef uitschoot en hij zich zelf verwondde. Jezus snelde de weg op en plukte duizendblad wat hij snel op de wond legde, die onmiddellijk genas…
Waar of niet, het geneest wonden weldegelijk!

Bouw

Op de heuvel staat inmiddels het tweede huis in de stijgers.
Het nieuwe is er een beetje af, dus word ik er niet meer op uit gestuurd om foto´s te nemen.
Ik bekijk het dus op afstand, en het ziet er met de dag beter uit! Over een paar weken zou het eerste huis opgeleverd worden, zei men… ik heb nog geen update gehad, maar hoop dat het gaat lukken! 


Tent

Deze week weer de nodige groenten en kruiden gezaaid, en moest de bedachte oplossing voor het ruimteprobleem uitgevoerd worden.
In de plastic tunnel heb ik een tent gebouwd, die met een 2 KW ventilator kachel verwarmd wordt in de nacht. De eerste nacht met 6 graden vorst deed ik maar even bij wijze van test, en die mag geslaagd heten. het bleef +2 binnen de tent. Nu staan er dus al de nodige trays met kleine planten in de ´kas´. Overdag met zon loopt de temperatuur, ondanks dat ik een wand geheel openzet, op tot 28 graden. Ik zal maar zeggen dat we hiermee op een mooie etmaaltemperatuur komen, ja toch?! 

De wamtelievende planten (tomaat,paprika, komkommer) blijven in de plantenkamer staan, tot we die ergens in mei in de kas uit zullen planten. 


„Geluk ontstaat niet vanuit hoe anderen je zien, maar vanuit hoe jij jezelf ziet.” 
Carl Van de Velde


-