Sunday, 13 April 2014

(208) De Pizzaoven!

Zò… eindelijk is er dan actie gekomen in het schoolgebouw dat we gekocht hebben!
Zoals verwacht wordt de bakkerij als eerste in bedrijf genomen. Daarvoor moest het nodige sloopwerk gebeuren en gaten in muren gezaagd worden. 
Het bedrijf dat het zagen voor rekening nam, kwam met goeie spullen. De zaag zelf werd niet eens aangeraakt tijdens het slijpen. Alles via een afstandsbediening, en na een paar uur was de klus geklaard! 
Een vrachtwagen met stenen, uit Skien notabene, reed het speelplein op, en daarna kon de metselaar aan de slag!  
En ik moet zeggen: het resultaat mag er zijn! Een fraaie hout gestookte oven in wording!
Het is de bedoeling dat we hier EKO-brood gaan produceren van ongekende kwaliteit. De houtoven is één ding, maar we hebben hier straks ook een meelmolen staan die het meel fijner (10x?) kan malen dan conventioneel meel, met alle positieve effecten van dien. Meer smaak, meer beschikbare voedingswaarde, en het doet ook vast iets met de structuur. Ik kan niet wachten om dit ´oerbrood´ te gaan proeven!


(houtoven!)

Winkel

Naast de bakkerij wordt nu een ruimte gemaakt voor de bedachte ´landwinkel´. 
De details heb ik nog niet gekregen, maar ik ben alvast onder de indruk van de omvang: twee klaslokalen!
Uiteraard komt daar in de zomer een groot koelschap te staan met de groenten van ons land! En ik ga opteren om er ook een vriesschap te hebben voor groenten in de winter.
Ja… we zijn van start!

2e Planteskole

Tussen het breekwerk en het spelen voor elektricien door, kreeg ik het idee om een kamer in de kelder van het schoolgebouw te gaan ombouwen tot opkweekruimte (planteskole). De grap dat ik er Nederwiet ga telen is inmiddels niet leuk meer….hahahaha
In de opkweekruimte onder het gemeenschapshuis is bijna geen plaats meer, de ruimte in de plastic tunnel beperkt, en buiten is nog te koud. „Waar blijft mijn kas?” :-)
Deze week diende er kleine 3000 planten gezaaid te worden, wat neerkomt op 25 zaaitrays… en de grootste zaaiactie van dit jaar.
Een leuke klus: de potgrond mixen… 20 liter turf, 1 liter koemestcompost, 3 liter zand, en 5 liter water… een beetje alchemie hoort erbij! Trays vullen… en naar de school transporteren…

(de potgrondmixer!)

De kamer in de kelder heeft aan twee wanden planken die diep genoeg (perfect passend) zijn om een tray op te plaatsen. En tevens hoog genoeg om een lichtbalk op te hangen.
Die lampen kon ik uit de diverse klaslokalen weghalen, en onder de planken monteren. Poehé, wat gaat daar een hoop tijd in zitten! Ik herinner me nog van vroeger dat als je met een elektriciteitsklus bezig was, je aan het eind van de dag geen bevredigend gevoel had. Op de een of andere manier is het een hoop werk en je kan het niet zien… vreemd!
Maar goed, ik heb drie planken gereed gekregen en die staan nu al vol met zaaitrays. Bij een gedeelte plastic opgehangen om de temperatuur hoger te krijgen. Misschien is het niet nodig, want de lampen produceren genoeg warmte. Bij de start was het 14 graden, en na twee dagen al 18, dus gemiddeld een ideaal zaaitemperatuurtje.

(plantenkamer2)

Naast het zaaien moesten er ook nog een honderd plantjes een grotere pot krijgen; nog meer potgrond dus!
Direct na het verplanten gingen de tomaten flink slap, en dat was te verwachten. Geen reden tot paniek, die plantjes staan er normaliter de volgende ochtend weer fris en fruitig bij!

(opgepotte tomaten)

Volgende week verder met dit klusje opkweek!
Voor het eerst krijg ik als werknemer een Paasweek voor mijn kiezen, nooit geweten dat men Witte donderdag en Goede vrijdag hier tot vrije dagen heeft gebombardeerd! Pasen is in Norge dan dus VIJF dagen feest!!!! Pfffff… daar heb ik toch helemaal geen tijd voor mensen?! Hahahaha
Ik ga wel zien hoe ik dat aanpak met mijn opkweek acties. Ik heb die tijd gewoon nodig! En die planten moeten tevens water hebben en niet te vergeten: aandacht! Ik ben gewend om ook op zaterdag het nodige te doen, dus die ´feestdagen´ zullen wel op een rits zaterdagen gaan lijken, denk ik.     


„Naar weggegooid geluk blijf je een leven lang zoeken.” 
Rowen Heeze (songtekst)


-