Saturday, 19 April 2014

(209) De Brandnetel

Deze week ben ik om de een of andere reden besmet geraakt door het kruidenvirus.
Uren lang op internet lezen over wilde planten en hun medicinale werking.
Terug kijken op foto´s die ik vorig jaar nam om te zien welke planten hier zo al in het wild groeien…
Fascinerend!  Ik zit er helemaal in! Hahaha
Opeens kreeg ik het idee om een privé tuintje aan te gaan leggen met wilde planten die nuttig blijken te zijn voor de mens.

Vandaag (zaterdag) de hele dag in de weer geweest met het verzamelen van stekken van die planten en ze in trays te planten. Sommigen verklaren me voor gek om wilde planten te gaan cultiveren, anderen vinden het idee super!
Voor mezelf zie ik het als een soort van vreemde hobby! Maar zéér leuk! Toen ik het deze week aan de bedrijfsleider voorlegde te gaan doen, was ze sceptisch: „Die groeien toch onbeperkt in het wild?!”
Voor een deel heeft ze natuurlijk gelijk. Zelf vind ik het een gedoe om op zoek te gaan naar die bepaalde plant, en er dan achter te komen dat het overwoekerd is of door een onverlaat is uitgetrokken… Als kweker ben je altijd op zoek naar bepaalde controle, stabiliteit in de groei. Ook wens ik geen brandnetels met luizen erin ofzo. Gevolg was dus dat ik er een hobbytuin bij kreeg. Leuk voor op de zaterdag of in de avonduren, ja toch?!

Brandnetels kweken, duizendblad, en hondsdraf… ook zag ik diverse jonge plantjes in het wild staan waarbij ik me afvroeg wat het zou worden, en dus ook die krijgen in mijn tuintje een plaatsje. 
In de komende tijd zal ik de natuur afstruinen op zoek naar bijzondere planten!
Herkennen van wilde planten is trouwens helemaal niet zo makkelijk! 
Op internet is een hoop te vinden, maar om te achterhalen hoe een plant heet op basis van grootte, bloemkleur, aantal bloemblaadjes, stand van het blad, is een uitdaging!

Ik vrees dat dit blog in de komende tijd dan ook zal veranderen, meer een beleving van wilde planten zal worden dan een dagboek over mijn leven hier. We zullen wel zien hoe het uitpakt.

Op mijn veranda staat nu een grote pot met daarin paardebloemen, of laat ik zeggen paardensla, want de bloemen laten nog wel even op zich wachten. Men zegt dat het eten van deze plant erg gezond is. Het blad is zeer bitter van smaak, en dat is een teken is dat het gezond is…hahaha. De paardebloem werkt positief op leverfuncties!
Ben ik een gezondheidsfreak aan het worden? Nou nee hoor, ik hou mijn benen op de grond!

(Theepot van IKEA: superding! Door het neer te drukken filter blijven de blaadjes uit de theekop. Ook voor koffie perfect te gebruiken trouwens)

Brandnetelthee

Vandaag voor het eerst een thee gezet van brandnetels. Trouwens nooit geweten dat de kleine brandnetel (kleine blaadjes) eenjarig is en de grote meerjarig. De eerste vermeerdert door zaad de ander voornamelijk door groeiende wortelstokken. De werking van beiden is dezelfde: bloedzuiverend, ontgiftend etc.

Veel mensen halen hun neus op bij het horen van brandnetelthee, maar dat is nergens voor nodig (ik schrijf dit trouwens vóór ik het eerste slokje genomen heb, zo zeker ben ik van mijn zaak…hahahaha).
Nee serieus, het is echt goed te drinken vooral met wat honing erin! 
De smaak heeft wel wat weg van spinazie! En het is dus niet zo vreemd dat het ook gekookt als een spinazie gegeten kan worden. Zéér rijk aan vitaminen en mineralen!

Vanmiddag heb ik aan de reeds gestekte hoeveelheid brandnetels er nog een 50 toegevoegd, wat mijn brandnetelveldje tot een 100 stuks zal brengen. Buiten dat het gezond voor de mens is, is het ook rijk aan voedingstoffen die planten kunnen gebruiken. Het maken van een plantenextract van brandnetels is dan ook een goed ding om te gebruiken om planten sterker te maken, en daardoor weerbaar tegen plagen en ziekten. Afhankelijk van de vraag zal dus een deel voor dat doel gebruikt worden.

Zwaar giftig!

De mooie plant met prachtige blauwe bloemen, waarvan ik vorig jaar foto´s nam, kreeg nu ook een naam, en faam… het blijkt namelijk Monnikskap te zijn! Het groeit hier op de heuvel en mijn ogen werden iets groter toen ik las hoe giftig de plant is.
Het werd zéér illustratief beschreven hoe men na het eten van slechts 2-4 gram plantenmateriaal de dood tegemoet gaat. Binnen 1 a 2 uur treedt de dood in, men raakt niet bewusteloos, men ondergaat een onaangenaam falen van stuk voor stuk alle organen… brrrr Zelfs het aanraken moet dus gemeden worden!!!


(Aconitum lycoctonum - Tyrihjelm - Monnikskap)

Omdat we nu toch lekker morbide bezig zijn een ander kruidje roer me niet dat hier in het wild groeit: De bosanemoon. Een eveneens giftig plantje, maar in mindere mate gevaarlijk te noemen. Vreemd genoeg schijnen schapen en geiten ervan te kunnen eten zonder problemen. Andere dieren vermijden het als de pest!


(Anemone nemorosa - Hvitveis - Bosanemoon)


„Aandacht werkt als een zaklamp in het donker; je ziet plotseling dingen die je eerder niet zag.” 
Olaf Hoenson

-