Sunday, 27 April 2014

(210) Het Wilgenroosje

Herkennen van de volwassen plant is al vrij lastig, maar een jonge plant herkennen, die net opkomt, is nog een graadje moeilijker! Vaak wordt toch de bloem als kenmerk gezien, en bij een kleine plant ben je al gauw beperkt tot de vorm van het blad enzo. Soms ligt er naast het jonge groen de vorige belichaming van de plant of van een voorouder van hetzelfde soort. Helemaal waterdicht is die methode niet, maar het kan je op gang helpen bij het vinden van de juiste naam.


Deze week ontdekte ik het wilgenroosje.
De jonge plant lijkt totaal niet op de volwassen plant! Het is dus op basis van de hints dat ik concludeerde dat dit em moet zijn. Ook ben ik omringt door natuurminnenden, dus dan gooi ik de vraag in de groep wat de naam is van de betreffende plant is.  

Op de bermfoto´s van vorig jaar had ik het wilgenroosje gelokaliseerd, maar ik vond hem uiteindelijk overal in de omgeving! Veel van de andere planten vond ik nog niet; waarschijnlijk nog te vroeg in het jaar voor hun groei. Waarschijnlijk wachten veel planten tot de laatste week van mei omdat dan de vorstperiode afgesloten wordt.
Bij mijn ronde langs de berm, vond ik diverse frisdrankblikjes, sigaretpakjes, en zelfs een bierflesje! 
Wat bezield mensen eigenlijk om zoiets in de berm te werpen? 
Ik heb er een goede gewoonte van gemaakt om er een aantal van mee te nemen als daar toch loop. Stel je eens voor hoe de wereld eruit zou zien als iedereen zich geroepen voelde om de troep van onbekenden op te ruimen? Ik weet dat velen er niets voor voelen, puur omdat ze het gênant vinden om vuilnis op te rapen, of het niet tot hun taak zien…. ach… zie het maar als respect voor de natuur en onze omgeving. Vergeet de veroorzaker: die weet blijkbaar niet beter!

Ik heb in de avonduren een vrij groot (50 m2) plantbed met de hand omgewerkt, die ligt nu klaar om te beplanten. Ik had de frees kunnen pakken, maar omdat het hobby is, doe ik het liever met de hand! Tevens heb ik op die manier veel kweekgras kunnen verwijderen. „Dat zijn ook wilde planten Piet!” Klopt! En geloof me, er komen er vast genoeg nog tussen de andere planten spontaan op. 
De eerste brandnetels en duizendblad zijn inmiddels uitgeplant, en ook een aantal gevonden planten waar ik de naam nog niet van heb weten achterhalen. Zoals de plant op bijgaande foto; het kan nog van alles worden! 


Laatst maakte ik een grapje over mijn nieuwe hobby: „Ja, als hobbyist plant ik híer op de zaterdag brandnetels, en als professional trek ik ze dáár op maandag uit” Hahahaha

Ik vond op internet een mooi stukje tekst uit een boek van Steven Pinker:
„Het zich bewustzijn van de schoonheid van de natuur is een vreemd gegeven.
Geen enkel dier op aarde is zich hiervan bewust. Natuurlijk zullen veel diersoorten
zich in bepaalde omgevingen goed voelen, hetgeen duidelijk te zien is aan hun gedragingen,
maar deze vorm van tevredenheid zal zich spoedig voor het grootste gedeelte richten tot het bekomen van voedsel. Slechts mensen kunnen bewust genieten van een mooi landschap.”



Terug naar het onderwerp: Het Wilgenroosje! Of te wel in het norsk: Geitrams. 
Het is eetbaar! In salades gebruikt men de bladeren bijvoorbeeld, maar ook de wortels voldoen goed als groente. Van de bladeren kan je daarnaast thee zetten. De bloemen zijn als decoratie op een salade prima bruikbaar!
De plant zit boordevol vitamine C
De plant werkt ontstekingsremmend en pijnstillend. In Polen wordt een thee van de wortelstok gebruikt tegen hoofdpijn. Ik ga eens kijken of ik een recept kan vinden.

Na het lezen van zoveel info op internet is er slechts één conclusie: het is een wonderlijke plant!


„Het geheim van een gelukkig leven is niets meer dan de bereidheid te kiezen voor het leven.” 
Leo Buscaglia 

-