Sunday, 4 May 2014

(211) De Paardenbloem

Deze plant (her)kent iedereen denk ik wel. Het is een bescheiden plant, die ondanks dat in grote getalen voor kan komen.
in het Norsk heet de plant Løvetann: vertaald: leeuwentand…
Mooie rozeten van bladeren, en in het vroege voorjaar prachtige goudgele bloemen! Ook de velden met de uitgebloeide bloemen zijn fraai! Zelfs zonder veel van de plant te weten kan je zien dat deze plant bijzonder is!

De Chinezen kennen de plant als medicinaal al 1300 jaar! Wij westerlingen lopen op hun nog immer ver achter, maar het bewustzijn groeit.

Zo werkt het positief op lever en nieren, en tevens op het bloed. Al met al een zuiverende werking, en dus zéér nuttig!
Ik lees dat het zelfs in te zetten is tegen kiespijn! De wortels zijn als ontgiftend middel van alle medische kruiden het meest effectief! Tjonge! Ik dacht de plant wel een beetje te kennen, maar wauw! Wederom een superplant op mijn lijstje!
Deze plant staat in dezelfde lijn qua nut als duizendblad en brandnetel!

Ontgiftende thee: 1-2 theelepels fijngesneden vers blad in een kop 10 minuten laten trekken. Gedroogd blad kan je eenvoudig verkruimelen en daarvan een theelepel per kop doseren.  




De hele plant is daarnaast eetbaar! Het heeft niet voor niets de bijnaam ´paardensla´.
Op tafel dus: blad in de sla gemengd, of gekookt als spinazie, de wortels kan men als peen koken en eten (hoe zal dat smaken? gaan we eens proberen!), de bloemknoppen kunnen in de soep, of in een omelet.
Je kan de plant zó van het veld eten, tenminste… als het een onbespoten land is zoals bij ons hier in Hurdal. Kunstmest en bestrijdingsmiddelen, willen we liever niet in ons systeem als we ontgifting wensen!

(vorig jaar bij ons op het veld!)

Het blad smaakt wat bitter, maar in mijn ogen niet veel meer dan bijv. gewone bladsla!
Eet het blad echter niet om de honger te stillen, want het is eetlust opwekkend…hahahha
En dan de vitaminen… het hele alfabet zit er in grote hoeveelheden in! 
Geen wonder dus dat deze plant een plekje kreeg in mijn wildprek, en tevens in een grote bloempot voor mijn deur!

Van mijn Litouwse collega leerde ik vorig jaar dat je van de bloemen een heerlijke zoete wijn kan maken!
Daar moeten we dit jaar dus een EKO-product van kunnen maken denk ik! Op een zaterdag met ze´n allen het veld op om bloemen te plukken! De eerste staan al in bloei, maar ik denk dat de akker over een paar weken geel zal zien! 

Bijen zijn trouwens óók dol op de paardenbloem!
Wij hebben in ons ecovillage een dame die imker in wording is en zij is natuurlijk erg blij met al die paardenbloemen.
Dit jaar zal ze vier bijenvolken hebben. 


„Jouw verbeelding is de voorvertoning van de mooie dingen die eraan komen.” 
Albert Einstein

-