Monday, 12 May 2014

(212) Moerasspirea

Als je aan de andere kant van de schoffel staat heb je het idee dat ´onkruid´, want dat heet zo als je de schoffel in je klauwen hebt, hard groeit. Nee… het groeit als kool, of nee harder dan kool!
Nou, als je dus natuurminner bent zoals ik, en je wil dat je wildtuintje een beetje groeien wil, dan moet je toch weer geduld hebben! Ook nu pas zie ik dat in de natuur de brandnetel helemaal niet, zoals voorheen gedacht, uit de grond schiet! Het is weken lang een plantje van niks! Ja okay, het is nog geen zomer in Norge, en we hebben nog steeds nachtvorst, dus dat komt vast allemaal wel in orde!


De plant van deze week is de Moerasspirea (Mjødurt).
Geïntroduceerd door Stephan een inmiddels goede vriend van me, als een bijzondere plant met name door de smaak van het blad en bloesem. Stephan is Noor en is een van de gelukkigen die op dit moment al een in aanbouw zijnd huis op de heuvel heeft staan. Hij is een natuurgoeroe!, en het zal me niet verbazen als mijn ´gekte´ door hem is begonnen…hahahaha
Hij weet véél! Kent bijna elke wilde plant, boom of paddestoel! Heel bijzonder! Inmiddels ben ik er ook een die anderen van bepaalde planten laat proeven en kan vertellen welk medisch nut ze hebben.

Spirea, kennen we in Holland vooral als gecultiveerde struik in onze bloementuin rond het huis. De Moerasspirea is in mijn ogen nét zo fraai! Qua bloei is de wilde variant wat bescheidener, maar ook deze heeft een bloemenpracht van jewelste!
De naam zegt het al: het is een plant die graag in een vochtige grond staat. Bij ons langs het beekje groeit hij dan ook in overvloed! Dankbaar ben ik daarvoor, want het is inmiddels mijn favoriete thee-plant. Heerlijke smaak, samen met brandnetel of duizendblad! 

De hele plant is te gebruiken en rijk aan vitamine C! De wortels bevatten meer tannine dan de bovengrondse delen. Laat ik eerlijk zijn: ik weet niks van tannine, maar het is vast iets goeds…
Medicinale werking: pijnstillend, wondhelend, koortsverlagend, bloedzuiverend, etc.
De plant staat aan de oorsprong van de huidige gesynthetiseerde aspirine! Grappig is ook dat het woord ´asperine´, van ´spirea´afstamt! Ook zou het als alternatief voor Rennie helpen tegen brandend maagzuur.
Mjødurt werd in het verleden als smaakmaker gebruikt bij het bereiden van bier en wijn.
Ik heb me laten vertellen dat je er ook een lekkere limonade van maken kan.

Ook op aanraden van een buurvrouw wat gedoogde wilde planten in mijn brood meegebakken… mare neh… ik vind het niks! De smaak van brood wordt er niet beter van, ik vind het niet passen. Niet meer doen dus!!! Hahahaha

Vorig jaar woonde hier trouwens een man die zijn gezondheid aan wilde planten te danken heeft.
Dat heeft mij ongetwijfeld ongemerkt geïnspireerd tot hetgeen ik nu doe. Doktoren konden hem niet helpen en hij was naar eigen zeggen ´doodziek´. Vervolgens ging hij zich verdiepen in wilde planten en diens nut, en vond op miraculeuze wijze een manier om het tij te keren en zijn gezondheid werd hersteld! Wie wil dat nu niet?! Hij gaf tijdens het Permacultuur festival ook een workshop over wilde planten die ik achteraf gezien mee had willen maken. Ik was er op dat moment blijkbaar nog niet klaar voor.


Experiment: de gekookte wortels van paardenbloem! Zo dan! Dat was een complete verrassing! Héél smakelijk! Gekookt zoals ik met wortels (peen) zou doen met wat zout. Ik verwachtte eerlijk gezegd helemaal niet dat het lekker zou zijn, maar écht het smaakt niet bitter zoals het blad, en het komt eigenlijk in de buurt van peentjes en aardpeer qua smaakbeleving. Ik zou zeggen: probeer het gewoon eens! Het zou naast lekker ook supergezond te zijn! 


„Pas wanneer je leert te luisteren om te begrijpen, in plaats van te luisteren om te reageren, ontstaat er écht contact.”
Annoniem 

-