Sunday, 25 May 2014

(214) Fluitenkruid

Als er één plant is die we allemaal wel denken te kennen is het toch wel het oerhollandse ´Fluitenkruid´ - Hundekjeks. Geliefd bij kinderen omdat je van de holle stengels een fluit kan fabriceren. Ik kan me niet heugen dat het me ooit gelukt is, waarschijnlijk omdat de juiste instructie ontbeerde. Deze week maakte Stephan een fluitje van een tak van een boom! Zag er bijzonder uit en erg kwam heus geluid uit! Een dag later waren we op het weiland om paardenbloemen te plukken voor ons wijnproject, en nu wist Stephan de meest vreemde geluiden te halen uit een doodeenvoudige paardenbloemstengel! Écht lachen!

Fluitenkruid dus… het heeft een aantal familieleden die extreem giftig zijn! Dat weten de meesten dus niet! En niet zomaar familie, nee als druppels water lijken ze op elkaar. Zelfs na een vluchtige bestudering kon ik de plant in het veld niet met zekerheid identificeren! Wat is het verschil tussen de Waterscheerling (giftig!), Gevlekte Scheerling (giftig!), Hondspeterselie (giftig!) en Fluitenkruid? Inmiddels zie ik vanachter de computer wel de verschillen, maar of je die aanwijzingen in de praktijk voorhanden krijg, en niet verwisselt… best lastig! Stephan zoekt dan ook regelmatig met zijn telefoon de plant op via internet. Tja, dan is een smartphone wel weer handig!

Fluitenkruid!

Gevlekte Scheerling (giftig!)

Hondspeterselie (giftig!)

Waterscheerling (giftig!)

Enne.. een weetje: de Gevlekte Scheerling leverde het gif dat tot de dood van Socrates (399 AD) leidde toen hij de gifbeker moest drinken. 

Mooie bermplant! En eigenlijk zonde dat die zo vaak onder de messen van de maaimachine verdwijnen moet. Het kruid laat zich trouwens niet kisten, dus na een tijdje staat het weer vol met fris groen en mooie witte bloemschermen. En mocht het jaar aan zijn eind raken, dan zien we hem in het volgende voorjaar wel weer opduiken.
Op zoek naar foto´s op internet staat mijn scherm na een paar seconde vol prachtige witte schermbloemen! Een fotogenieke plant, die eigenlijk niet veel medisch of culinair nut heeft. Ach ik wilde hem gewoon even in de schijnwerper zetten…hahaha

Lastig!

Gisteren voor het eerst mijn wildperk geordend! Een knap lastig werkje, want soms was het niet duidelijk wat ik daar nu precies had geplant en/of wat spontaan op was gekomen. En het werd er niet minder moeilijk op als ik een plantje zag die ik eigenlijk nog niet had in mijn verzameling! In een wildperk is élke plek goed genoeg, dus heb ik diversen gespaard van de wiedende handen. Het ziet er nu weer netjes uit! En na de regen van de afgelopen week is het goed gaan groeien!
Ook op de akker heeft de natuur een sprintje getrokken. Het eerste wortelveld ziet groen van het opgekomen gras en ontelbare kleine plantjes! Dit jaar voor het eerst de wortels vroeg kunnen zaaien en er staan nu dus al kleine plantjes op het veld, net als van de lenteui.

Muggen…

Het is warm in Hurdal en vochtig! Een ander stuk natuur wordt daarmee ook wakker. Muggen verzamelen bloed als honing, voor hun toekomstig kroost. AUW… en weer een bloedvlek op mijn arm! 
Als kruidenkenner in spé, weet ik al het een en ander van nuttige remedies, en dit keer een klein blaadje van Duizendblad genomen om op de steekwond in te wrijven. Het helpt vrijwel meteen tegen de jeuk, en de allergische reactie die ik normaal krijg, werd tegengegaan! Normaal heb ik dan een paar dagen lang een jeukend bultje op mijn arm, maar nu is daar helemaal geen sprake meer van. Niet AUW maar WAUW! Lang leven het Duizendblad!

„Het leven is één grote improvisatie.” 
Harry Mulisch
  

-