Sunday, 8 June 2014

(215) Kweekgras

Nachtmerrie voor amateurtuinders maar ook de professionele groep kwekers hebben een broertje dood aan ´Kweek´!
Gras is niet altijd gewoon maar ´gras´; daar waar de meeste grasrassen slechts door zaad vermeerderen, doet het type dat nu in de schijnwerper staat het met name via diens wortelstokken.
Mijn vader had een anekdote over een jongen die bij hem in klas van de tuinbouwschool zat. De meester (zo heette dat vroeger…) vroeg aan, laten we hem voor het gemak Jaap noemen, of je Kweek kan vermeerderen. Jaap wist het antwoord niet maar zei bij wijze van 50% procent kans „Nee”. De meester wenste vervolgens Jaap´s vader veel sterkte toe! Hahaha
Het gras vermeerderd zich razend snel en op elke 5 cm van de wortel groeit onder de grond een nieuw plantje…
Ik heb de plant nooit bestudeerd, en dat is eigenlijk best wel aan de orde. Hoe snel groeit die wortel eigenlijk, en hoe lang duurt het voor er vervolgens een plantje boven de grond uit komt. En is het waar dat uit een millimeter worteltje óók een plantje groeit?


Ga ik dus eens in het kader van dit blog een proefje voor opstellen. Gewoon voor de leut!

Het is een meerjarige plant die in de winter in ruste is. Extreme vorst deert hem niets!
Zodra de temperatuur in het vroege voorjaar stijgt, en de sneeuw is verdwenen, gaat het ineens rap!
Zoals het wortelveld op dit moment… wat voor 80% grass is. Ja lekker!

Krantenbak!

Binnen de permacultuur is dit gras ook een zorg, en men is van mening dat je het tegen kan gaan door de aarde met krantenpapier te bedekken. Op die kranten legt men dan vervolgens gras of hooi. 
Bedekken van de grond met krantenpapier is in mijn ogen een permacultuur idee… dat bedoelt is voor landen waar de grond anders uitdroogt. Het tegengaan van ongewenste planten is dan vaak een bijkomend voordeel. 
Krantenpapier + inkt = vervuiling van de bodem! Ja, men beweert steevast dat het geen kwaad kan, maar ik geloof het gewoon niet! Het kán gewoon niet goed zijn voor het milieu en de eigen gezondheid om een groente te eten die de chemische stoffen uit het papier heeft kunnen nuttigen! Om niet te praten over  de halfverteerde nieuwbladen die na het rooien van gewas over de akker tuimelen… dit jaar is Ecovillage dan ook op mijn aangeven krantenpapiervrij! „Moeder aarde is namelijk géén afvalbak!”.
Wil men per sé met papier afdekken, dan zal men moeten investeren in papier dat recycled is, niet gechloord, vrij van chemische lijmstoffen en onbedrukt.    
Ik dwaal af… hahahaha

Persoonlijk heb ik helemaal geen moeite met Kweek! Het is een nuttige plant! In de velden met wortels heb ik elk jaar opnieuw een giga hoeveelheid gras tussen de plantjes staan, en ik meen dat dit goed voor wat schaduw is en een microklimaat creëert. Feit is, dat als ik de velden uiteindelijk geschoond heb, ik uiteindelijk perfecte wortels oogsten kan. Niks aan het handje dus!

Men probeert mij te overtuigen dat het gebruik van een frees ervoor zorgt dat het Kweek-probleem toeneemt. Met alle respect, maar klopt die theorie (als dat het is) wel? Groeit een opgedeelde wortelstok sneller, dan een die intact bleef?
Als verdediging stel ik steeds dat je een grasplantje dat op een wortel groeit waar er tien op staan, tijdens de teelt niet te verwijderen is! Een opgedeelde is makkelijker op te trekken! De waarheid zal ergens in het midden liggen en tijd voor wat deugdelijk onderzoek.
Ik lees dat de worteldiepte 50 cm tot 1 meter is… WAUW! Die strijd ga je in de duurzame tuinbouw dus nooit winnen lijkt mij.

Kweekgras 

Het is een reeks van 20-40 verschillende grassen die onder deze noemer vallen…pffffff
De plant is niet alleen voedsel voor dieren, ook de mens zou er baat bij hebben. Veel voedingstoffen en mineralen!
In de medische hoek werd en wordt het kruid gebruikt omdat het goed is voor de nieren.
Kauwen op de kweekwortel is trouwens gewoon smakelijk; niet opeten, nee gewoon de sappen eruit kauwen en vervolgens kan je de pulp weggooien. Als je toch dit kruid moet verwijderen, waarom dan niet wat nut eruit halen?! 


De Gewone Duivenkervel

Oftewel Jordrøyk in het Noors, is een van die listige plantjes die zoveel op worteltjes lijken, en dus vaak bij het onkruidwieden blijven staan. Helemaal niet erg trouwens, wat het is een nuttige plant! Naast het feit dat het een mooi plantje is met fraaie bloementrossen, werkt het op een reeks van kwalen in. Goed voor lever en gal, en bij moeilijke spijsvertering, het zou helpen bij migraine, eczeem en werkt bloeddrukverlagend. Vooruit maar! Weer een in ons mooie rijtje van nutteplanten! Oja… hij bevat tevens wat giftstoffen, maar daar hebben we het al over gehad: gebruik in grote hoeveelheden is niet aan te raden, van een enkele plant, of een aantal ga je echt niet dood! Het is een kwestie van balans!

„Het geheim van de verandering is om je energie niet te richten op het bestrijden van het oude, maar op het realiseren van het nieuwe.”
Socrates 


-