Sunday, 29 June 2014

(217) Regen na zonneschijn

Na weken van droogte, regent het eindelijk weer in Hurdal. Fijn voor alle planten die met hun wortels op zoek gingen naar water! In de natuur komt alles precies op tijd, daar zijn geen uitzonderingen op.
Boeren die geen geduld hebben zetten waterkanonnen op hun akkers, en denken dat dit noodzakelijk is. In de eko-teelt is dat in mijn optiek nergens voor nodig. Soms denk ik dat die boeren ´moeten´ om hun kunstmest via oplossen beschikbaar te maken voor de planten. Het paard achter de wagen spannen heet dat! Ook in de permacultuur wereld is het watergeven een begrip dat vele hobby-tuinders bezig houd. "Planten hebben water nodig, het is te droog" hoor ik dan vaak zeggen.
Mijn antwoord is dan steevast: "die planten redden zich best zelf, boven de grond zie je weinig ontwikkeling, maar onder de grond gaat de plant een mega wortelsysteem aanleggen. Als dan uiteindelijk de regen komt explodeert de bovengrondse groei!" Dat is mijn ervaring en overtuiging. Start je met watergeven, moet je daarmee doorgaan, want de plant heb je afhankelijk gemaakt van jouw service.
Mag je dan nooit watergeven gedurende de teelt? Ach, gebruik je gezonde verstand en probeer aan te voelen wat je doen moet.  

Planten zijn sowieso overlevers! Ik heb kleine plantjes onuitgeplant zien liggen (of door vogels opgewipt) die een week in de zon lagen en die hadden nog steeds leven in zich en groen. Op mij komt zoiets over als bijna onmogelijk, maar deze rakkers klaren het!  

Wilde planten hebben zelden moeite met droogte. Ja grasveldjes hebben het wel eens moeilijk in de zomer, maar zelfs daar zou ik zeggen dat ze geen water nodig hebben. Okay, je moet dan een tijdje tegen een geel wordend gazon aankijken, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit een gazon dood zien gaan door gebrek aan water.



Melganzevoet

Deze week in de aanbieding een oude bekende: Melganzevoet - Meldestokk - (Chenopodium album).
Een van de eerste dingen die ik in ecovillage leerde was de eetbaarheid van deze plant. Supervoedsel! Heerlijk als salade, maar ook gekookt als spinazie perfect, en bevat zelfs méér vitaminen en mineralen dan de genoemde groente.
Een week terug kon ik deze plant bij een aantal nieuwe ecovillage bewoners introduceren. Zo dankbaar om mensen het wild groeiende voedsel van moeder natuur aan te kunnen bieden!
Ik lees dat eveneens de zaden vroeger als voedsel gebruikt werden, dus dat ga ik dit jaar eens onderzoeken. Ik heb al een veldje met dit groen in bloei staan dus die zaden kan ik over een paar weken mogelijk al oogsten. Geen idee hoe lang het duurt om het zaad te laten rijpen, we gaan het zien! Op WIKI lees ik dat een lange, sterk vertakte plant tot 900.000 zaden kan produceren. WAUW! Ik zit er zelfs aan te denken om deze plant te cultiveren: volgend jaar zaaien ipv afwachten waar het in het wild geoogst kan worden. Zou zomaar een succes kunnen worden bij exclusieve klanten!


Bosooievaarsbek

Of te wel Skogstorkenebb - (Geranium sylvaticum).
Een fraaie plant die zo mooi is dat je hem bij een tuincentrum te koop zou verwachten.
Meerjarig ook nog eens, dus als je deze uitplant heb je er elk jaar in de zomer plezier van! Vermeerderd zich voornamelijk door wortelstokken. Medicinaal is de plant bruikbaar, maar niet overdonderend in zijn werking. Diaré of huidproblemen zijn dan de in het oog springende kwalen. Nee ik vind hem vooral gewoon MOOI! Dat is meer dan genoeg nut voor mij.


Fenegriek

In het Noors: Bukkehornkløver - (Trigonella foenum-graecum).
Nooit van gehoord!!! Het is dat Stephan mij erop attent maakte, en vertelde dat als dieren ziek zijn zij op zoek gaan naar dit kruid om beter te worden... Een week later bracht hij me een zakje met zaden ter uitproberering. In het wild ben ik de plant nog niet tegengekomen, maar gezien het verhaal moet het dus in weilanden staan. Oorspronkelijk komt het uit Azie en Zuid Europa, dus misschien dat het wel mee zal vallen met de verspreiding op de akkers....
Vandaag hoe dan ook een stukje van mijn wildperk gecultiveerd en ingezaaid met dit wondermiddel.
Het is populair in de alternatieve hoek als kiemgroente, en niet verwonderlijk als je ziet hoeveel nut dit plantje en diens zaden heeft! Ik ga niet eens beginnen met opsommen waar het kruid goed voor is, dat wordt anders een waslijst! Kijk het internet erop na en je zal verbaasd zijn waar het allemaal goed voor is!
Maar evengoed: het blad zou naar sperziebonen smaken... ook goed voor op bord dus! Hahaha

Het is zelfs een plantbeschermend middel tegen bladschimmels. Dat moet ik dus eens testen naast de sugar snaps, die aan het eind van het seizoen steevast onder de meeldauw (witte bladschimmel) komen te zitten.  Het activeert het zelfverdedigingsmechanisme van buurplanten plant. 
En daar hebben we dus wéér een plant die in het lijstje WAUW komt te staan!
Wat een fantastische hobby heb ik toch!

Met name merk ik dat als ik op mijn knieën tussen de wilde planten de orde aan het herstellen ben. Onkruid wieden tussen ´onkruid´... ik kan het iedereen aanraden, het is verademend! Het toont respect voor de natuur en dat voel je!
Na het wieden hou je een netjes uitziend wildperk over waar je trots op mag zijn! Leve de wilde planten! 

"Je kunt een probleem niet oplossen vanuit hetzelfde soort denken dat het probleem heeft veroorzaakt." 
Albert Einstein


-