Monday, 12 January 2015

(225) Vasten

De smaak van Hurdal
Of eigenlijk moet deze titel zijn de smaak van water, want ik wil het eens over het fenomeen ´vasten´ hebben.
Iedereen kent het wel, maar hoe velen weten net als ik er het fijne niet van?
Als kind moesten we een paar dagen per jaar vasten, wat eigenlijk niets met vasten te maken had, maar slechts het niet mogen snoepen en geen lekkere dingen eten. Waar deze variant vandaan is gekomen weet ik niet, en is ook niet relevant.
Ook de versie van de Islam is niet heilig, maar komt toch meer in de buurt van wat werkelijk de bedoeling is.

Laatst zag ik een documentaire van BBC Horizon over gezond oud worden. Men ging op onderzoek uit naar de oorzaak waarom sommigen oud kunnen worden zonder hun vitaliteit te verliezen. Er zijn genoeg pillen of dure therapieën te vinden om je gezond te houden, maar dat was het doel van de programmaleiding niet. Als snel kwam men erachter dat simpelste sleutel in vasten ligt. En de conclusie was dat een vasten patroon van 5-2 de meest bruikbare was: 5 dagen eten zonder restricties en twee dagen vasten!
Op die dagen eet je niets! Je drinkt slechts water. Als je dat, zoals ik, niet gewend bent is dat best lastig, en ik heb in het eerste weekend het dan ook tot 16:00 op de tweede dag vol kunnen houden. Goed genoeg voor een eerste kennismaking vond ik.
“Waarom moet jij vasten Piet? Je ben al vel over been!”
Klopt! Overtollig vet kwijtraken is dan ook niet mijn opzet.
De documentaire toonde aan wat er precies met het lichaam gebeurt als je het voedsel onthoudt.
Eerst roept het lichaam een tijdje om voedsel en knort je maag. Dat gevoel kan ook best lang aanhouden heb ik gemerkt!
Wanneer duidelijk wordt dat het voedsel niet gaat komen: vaak pas op de tweede dag, dan gaat het lichaam over in de overlevingsmodus. Klinkt eng, maar als je vervolgens ziet wat er gebeurt draai je wel bij. Het lichaam maakt normaliter door de overvloed aan voedsel nieuwe cellen aan. In de overlevingsmodus gaat de strategie om en worden bestaande cellen gerepareerd! Zelfs cellen die nooit nieuw worden aangemaakt: de hersencellen, worden hernieuwd. Het is bewezen dat mensen na een periode van vasten helderder kunnen denken. Ik heb nog nergens gelezen dat je er ernstige ziekten mee kan genezen, maar gezien het effect van celreparatie is dat nogal logisch als gevolg.
Zoals gezegd laat de documentaire de keus vallen op de 5-2 methode, maar feitelijk is dat de minimale inzet. Vijf dagen per maand aan een stuk is qua effect stukken beter, en als je een doorbijter bent ook doenbaar. Hier in het ecodorp heeft vasten een behoorlijk draagvlak, en zijn er diverse getuigenissen. Nee, niet van wonderen, maar wel van verhelderd denken, voelbare verandering in het lichaam, voedsel weer écht leren waarderen.


Vrijwilligers dagboek
Met alle vrijwillers naar huis is er op dit front weinig te melden.
Of toch iets want ik heb al aanmeldingen van een stuk of negen kandidaten voor het komende zomerseizoen!
Als ik daar de twee Franse studenten bouwkunde bij optel wordt het al een mooi groepje.
Binnenkort maar eens goed gaan zitten voor de daadwerkelijke planning van dat seizoen, want er staat nog niets op papier, en de tijd van zaden bestellen komt toch wel steeds dichterbij.

Deze week is wel een dame bij ons komen werken met een NAV contract, een baan in het kader van herintreding na burn-out.
Leuke, gewone meid die volgens mij klaar is om het werk weer op te pakken, ook al is dat soms lastig in te schatten. Uit eigen ervaring weet ik dat het hebben van een burn-out door anderen vaak gezien wordt als een niet bestaande kwaal. Aanstellerij, of je wordt aangezien als profiteur. Niet dat ze je dat in het gezicht zullen zeggen, maar ik weet hoe de gemiddelde mens in elkaar zit.
Mildrid stelde vandaag dan ook terecht dat het beter is om je been te breken dan met psychische defecten rond te lopen die niemand ziet.
Vandaag was dus haar eerste dag en hebben we samen wat klusjes gedaan en een beetje het bedrijf rondgelopen terwijl ik vertelde over de ins en outs van een ecovillage als dit.   
Bijzonder ook om te horen hoe ze bij ons terecht is gekomen: Ze woont in Trondheim: 440 kilometer Noord vanaf Hurdal, en het NAV laat mensen eigenlijk nooit buiten hun gemeente hun herintegratie doen! Waarom dan in dit geval wel? Waarschijnlijk speelde de wens van Mildrid mee, maar ik blijf het bijzonder vinden dat het gebeurde. Ook was het zo dat NAV Trondheim contact opnam met NAV Hurdal en te horen kreeg dat ons ecodorp geen goede plek zou zijn voor herintreders omdat hier in het verleden veel ´steuntrekkers´ woonde… ´ja bedankt hè!´
Onze bedrijfsleider heeft hierop de dame van NAV Trondheim op lokatie uitgenodigd om uiteen te zetten waarom de statistiek een vertekend beeld geeft. Daarbij kwam vooral ter sprake dat bij ons de mens centraal staat en mensen met problemen hier een kans krijgen om te leven. Mensen die zijn uitgekotst door de maatschappij, verdienen een kans vinden wij! Afijn, na dat gesprek ging het licht ineens op groen! Bijzonder! Ook bijzonder is dat een van onze nieuwe buren een kennis van Mildrid is, hebben elkaar nota bene ooit op Bali ontmoet, en nu na jaren hier! Bijzonder om zo´n hereniging te zien! Mooi man!  

(Huis nr 13 & 14 in aanbouw)

Jongens van de Bouw
Verdacht stil met de aanvoer van nieuwe huizen! Nu kan ik stellen dat in Norge rond de Kerst sowieso niks gebeurt, maar dat is te makkelijk. Zeker als je nagaat dat de bouwers uit Tsjechië en Duitsland komen. Oja… tuurlijk, die zijn naar huis om Kerst te vieren, dom van me! Ik gun het ze van harte hoor, zo is het niet, maar daarmee wordt natuurlijk niets aan de oplopende vertraging gedaan. Over twee weken verwacht een van de kopers een oplevering, maar er zit nog niet eens een dak op het huis! Hoe gaan ze dat klaren? Of gaat men wederom een vertraging verkopen? 
Meer dan hun best kunnen ze niet doen, dat is natuurlijk zo. En ik hoop dat ze de deadline gaan halen, en ga daar ook voor het gemak maar vanuit. Ook hoop ik dat er deze week weer een setje vrachtwagens komt met de volgende elementen.  

De weerman
Het is weer zover… de weermelding zit er zó ver naast dat ze zich wéér moeten schamen!
Op dit moment meet ik buiten achter mijn huis -10,1 en wat denk je dat het volgens de YR weerdienst is… 0… 
En als ze op diezelfde site dooi voorspellen voor morgen, moet ik dat dan ook geloven? We wachten het wel af en halen dan onze schouders maar op.
Net als in NL hebben ze hier ook twee weerdiensten en in dit soort gevallen raadplegen we dan ´storm.no´ (rare naam voor een weerdienst trouwens!). Die geeft door dat het in Hurdal op dit moment -3 is, dus is wat mij betreft al winnaar onder de verliezers! Hahaha


Deze winter hebben we door de leuke sneeuwval van deze week al 40 cm verse sneeuw op de teller staan. Het is dus weer sneeuwruimen geblazen! Met de tractor met de sneeuwfrees de hoofdpaden/wegen, en voor het fijnere werk met de sneeuwschop aan de gang. Lekker zweten! 


“Het grootste geschenk dat ik iemand kan geven, is te geloven in zijn of haar dromen.”
Edith Hagenaar


-