Monday, 26 January 2015

(226) Tractor Blues

De tractor staat in deze tijd niet vaak stil, of toch, maar daarover later meer.
De sneeuw moet middels de tractor weggefreest worden en daar ben je dan dagelijks wel een paar uur zoet mee.
Na het grove werk wordt de sneeuwschop gehanteerd om de looppaden sneeuwvrij te maken. Na flinke sneeuwval (meer dan 10 cm) is het vaak een halve dag dat ik daarmee in de weer ben. Ook moet de sneeuw op het schoolplein geruimd worden en de wegen er naar toe. Vaak is het onze vrijwilliger Giuseppe die dat voor zijn rekening neemt, maar soms heb ik de smaak goed te pakken en ben niet te stoppen…! :-)

Aan het eind van de week hoorden we dat een jong gezin, die wacht op de oplevering van hun huis op de heuvel, bij ons in zullen trekken. Op de bovenverdieping van het gemeeschapshuis alwaar Peppe nu woont. Gevolg: op zoek naar een onderkommen voor hem, wat gevonden werd in een kleine hut die een beetje verlaten tussen het oude dorp en het nieuwe staat. Uiteraard zó verlaten dat er ook geen pad naartoe sneeuwvrij was vrijgemaakt. 


Vrijdag dus de frees gezet in de inmiddels dikke laag met sneeuw…! Eerste versnelling en de motor volgas…. ik kwam er doorheen maar vraag me niet hoe. Kortom: moeizaam!
Eenmaal bij de hut gedraaid met de bedoeling de terugweg in te zetten. Dat ging een luttele 5 meter goed, en toen…broemmmmmm……poef….
Motor sloeg af. Ik vroeg me af waarom! Tank leeg? Nee dat kon niet want ik had die immers afgevuld op 5 januari. Ik met de zaklamp in de tank geschenen… zag niks! Léég???? Ik kon het nauwelijks geloven, maar de feiten wezen in die richting.
Okay, hop in de auto en op weg naar het brandstofstation. 40 liter belastingvrije diesel kost hier trouwens 50 euro.
Anyway, tank gevuld en getracht de brandstof door te pompen met het handpompje op de leiding. Je moet weten wat je moet doen bij het ontluchten van het systeem anders gaat het niet lukken. Uiteraard wist ik niet precies hoe dat te doen, dus startte ik de accu geheel leeg. Je weet het: als de motor niet wil lopen dan start je écht door tot de accu is uitgeput. Met een volle accu de moet opgeven… daar kan geen sprake van zijn, toch?
Het was inmiddels al donker en stonk ik een uur in de wind naar diesel.
“morgen weer een dag”, maar eerst moest ik kabels aanleggen om de accu geladen te krijgen. 70 meter aan verlengkabels zoeken en dan de acculader gekoppeld.   
Zaterdag eerst eens op internet gezocht naar tips voor ontluchten van een dieselsysteem, wat bruikbare info opleverde.
Ontluchter van de eerste dieselfilter opengedraaid en het lucht eruit gepompt, dan de tweede filter, en daarna boven de dieselpomp. Dat zou volgens de info genoeg zijn en dus geprobeerd te starten. Na wat gepruttel kreeg ik de motor weer aan de praat. Pffff….!
Aan de praat krijgen van onze tractor is sowieso geen eenvoudige zaak, want om de een of andere onverklaarbare manier lekt ergens de stroom van de accu weg. Elke dag wordt voor de nacht de accu onder de lading gezet en de motor op de motorwarmer. Op de bewuste vrijdag was zelfs dat bij -15 niet voldoende om hem gestart te krijgen. Vriend Sarunas bood hulp met zijn Mercedes en startkabels. Ja de tractorblues klinkt hier in ecovillage regelmatig in de winter! Hahahaha



IJsbaan
Zondag hadden we een een schaatsfeest met café gepland staan, dus de schaatsbaan die ik weken eerder had gestart moest na de flinke sneeuwval vrijgemaakt worden. Gelukkig kreeg ik daarvoor wat hulp van buren.
Het café was populairder dan de ijsbaan, maar ach, sommigen waaronder ondergetekende bonden toch de schaatsen onder voor wat rondjes op het ijs. Dat was LEUK!  

De weerman
Kon ik in het vorige artikel nog melden dat we aan de cumulatieve 40 cm sneeuw zaten, op dit moment staat de teller al op 110 cm verse sneeuw! En omdat dit in een korte tijd viel is het nog niet zo samengepakt, met als gevolg dat het er ook als boelveel uitziet.
De traditie leert dat we in de eerste twee maanden van het jaar zo´n 2 meter verse sneeuw krijgen dus zijn we al over de helft…hahahaha
De temperatuur schommelt wat, met soms -14 in de ochtend en overdag rond het vriespunt. Opmerkelijk dat dit in korte tijd zo kan verschillen!
Zondag was het een prachtige ochtend bij -14, dus tijd voor wat winterfoto´s die velen op FaceBook reeds hebben bewonderd!


“Het is een vreemde tegenstrijdigheid dat je pas kunt veranderen vanaf het moment dat je volledig aanvaardt wie je nu bent.”
Carl Rogers


-